Vähemmän makea maistuu edelleen

Kuluttajien makutottumukset muuttuvat. Päivittäisiin ruokahetkiin kaivataan edelleen vähemmän sokeria. Tällä hetkellä kasvussa on etenkin kokonaan makeuttamattomien ja maustamattomien jogurttien ja muiden maitovalmisteiden kysyntä.

”Maustamattomat tuotteet miellyttävät kuluttajia, sillä silloin saa itse päättää, mitä niiden joukkoon maun ja makeuden antajaksi laitetaan. Tähän kasvavaan segmenttiin meilläkin panostetaan, sillä sitä kuluttaja nyt haluaa”, kertoo Senior Manager NPD Minna Elovainio.

Työtä sokerin käytön vähentämiseksi tuotteissamme on tehty jo pitkään. Tuotekehitystämme ohjaavat Arlan terveyskriteerit, joissa sokeri on yksi huomioitava asia. Sokerin määrän hallinta ja sen käytön vähentäminen ohjaavat vahvasti Arlan tuotekehitystä kaikkialla Euroopassa. ”Suomi, Ruotsi ja Tanska ovat tässä kuitenkin edelläkävijöitä”, Minna sanoo.

Monipuolinen tuotevalikoima vähemmän sokeria kaipaaville

Luontaisesti vähäsokerinen tuotesarjamme Luonto + miellyttää etenkin perheitä ja muita hyvinvoinnistaan huolehtivia. Luonto + -tuotteet sisältävät ainoastaan hedelmien ja marjojen omaa sokeria.

”Luonto + on tuotesarjoistamme kaikkein vähäsokerisin. Sarjan ydintä ovat luonnollisuus ja terveellisyys. Panostamme edelleen kovasti tuotevalikoiman kasvattamiseen. Tarjolle on tulossa myös uudentyyppisiä tuotteita.”

Arla Protein Greens on täysin uudenlainen vihreä makuperhe, jonka jogurtti ja rahkat saavat makua lehtikaalista, pinaatista ja kurkusta. Mustaan Protein-sarjaan on kehitteellä uusia mielenkiintoisia ja houkuttelevia makuja. Kaikissa Protein-tuotteissa on alhainen sokeripitoisuus.

Arla-sarjan perusjugurteista on vähennetty lisätyn sokerin määrää 30 prosenttia. Sekin on osaavan tuotekehityksen tulosta.

”Ei riitä, että jogurtista vain jätetään sokeria pois. Tuotteen makuprofiili on samalla säilytettävä kuluttajaa miellyttävänä. Jonkin verran sokeria tarvitaan tuomaan esille marjojen ja hedelmien makua”, Minna selittää.

Enemmän sokeria, pienempi annoskoko

Arjessaan sokeria säästeliäästi syövä kuluttajakin kaipaa välillä mahdollisuuksia herkutteluun ja hemmotteluun. Myös näitä hetkiä haluamme olla mahdollistamassa.

”Herkuttelutuotteetkin, kuten vaikkapa Arla Ihana, sopivat osaksi terveyskriteeriemme ohjaamaa tuotekehitystä. Näissä tuotteissa sokerin määrää hallitaan pienemmällä annoskoolla.”