Arla on huomioinut vastuullisuuden toiminnassaan jo pitkään. Marraskuussa 2021 julkistettu uusi strategiamme kertoo, että aiomme panostaa vastuullisuuteen ja maitoalan kestävään tulevaisuuteen vahvasti myös jatkossa.
– Vastuullisuustyötämme tehdään läpi koko ketjun maitotilalta kauppaan asti. Haluamme olla edelläkävijöitä ja löytää innovatiivisia tapoja tehdä vastuullisuustekoja, sanoo Arla Suomen vastuullisuusjohtaja Saara Azbel.
Vastuullisuustyömme kaksi kivijalkaa ovat hyvinvoiva planeetta ja hyvinvoivat ihmiset. Kurkistamme juuri päättyneeseen vuoteen ja näihin teemoihin muutamien esimerkkien kautta.
Alkuvuodesta saimme päätökseen Climate Check -ilmastokartoitukset, joissa jokaiselle Arla Suomelle maitoa toimittavalle tilalle laskettiin hiilijalanjälki, joka on keskimäärin 1,03 kg CO2 e maitokiloa kohden. Se on alle puolet maidontuotannon globaalista keskiarvosta ja alle Suomen vuoden 2019 keskiarvon, joka on Luonnonvarakeskuksen mukaan 1,10 kg CO2 e.
– Arlalle maitoa tuottavat tilat ovat jo nyt hiilitehokkaita. Tilat ovat lisäksi sitoutuneet pienentämään maidontuotannon hiilijalanjälkeä 30 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Se on kunnianhimoinen tavoite, johon ilmastokartoituksesta saadut tilakohtaiset tiedot antavat konkreettisia keinoja.
Arla haluaa kartoittaa ja ymmärtää maidontuotannon ympäristövaikutuksia laajasti ja kokonaisvaltaisesti. Kesällä toteutimme kolmellakymmenellä suomalaisella maitotilalla biodiversiteettiselvityksen. Se osoitti, että maitotilat ovat laiduntamisen, nurmen viljelyn, lannan hyödyntämisen ja monipuolisten kasvilajien vuoksi merkittävä luonnon monimuotoisuuden lähde.
Eläinten hyvinvoinnin edistäminen on kuluttajille ja Arlalle erittäin tärkeä osa vastuullisuutta. Yhtenä käytännön vastuullisuustekona otimme viime kesänä käyttöön osassa maitojamme Vapaat & laiduntavat lehmät -merkin. Monet tutut maitomme ovat entistäkin parempia, sillä ne valmistetaan nyt vapaiden, laiduntavien ja talvisinkin ulkoilevien lehmien maidosta.
Kuluttajilla on mahdollisuus tutustua lehmien lajityypilliseen elämään Arla Suomen uudessa Laitumen asukkaat -XR-maailmassa, jonka esittelimme kuluttajille loppuvuodesta. Samoin kuin oikeiden maitotilojen vapaat ja laiduntavat lehmät, myös virtuaaliset lehmät oleilevat laitumella omien mieltymystensä mukaan.
– Virtuaaliseen laitumeen ja laiduntamisen tuomiin hyötyihin lehmille ja luonnon monimuotoisuudelle pääsee tutustumaan maitopurkin QR-koodin kautta. Tämä on herättänyt paljon kiinnostusta kuluttajien keskuudessa, Saara kertoo.
Ihmisten hyvinvointia edistimme vuoden 2021 mittaan monilla vastuullisuusteoilla, joista esimerkkejä ovat jäsenyytemme Nolla tapaturmaa -työpaikkaverkostossa, henkilöstöllemme järjestetty Walk to the Moon -liikuntahaaste sekä osallistumisemme syksyn Roosa nauha -kampanjaan yhteistyössä K-ryhmän kanssa.
Erityisen iloisia olemme siitä, että Arla pärjäsi hyvin Vastuullinen työantaja -tutkimuksessa, jossa olimme vuonna 2021 ensikertaa mukana. Sijoituimme suuryritysten sarjassa hienosti kuudenneksi. Suomen suurin työelämän vastuullisuustutkimus selvittää vuosittain, miten yritysten ja organisaatioiden vastuullisuus toteutuu työntekijöiden näkökulmasta.
– Menestys tutkimuksessa osoittaa, että olemme hyvällä tiellä vastuullisuuden huomioimisessa. Erityisenä vahvuutenamme esille nousi vastuullinen esihenkilötyö. Se kertoo, että Arla Suomessa vastuullisuuden edistäminen ei ole vain muutaman ihmisen asia, vaan sitä viedään organisaatiossamme eteenpäin yhdessä.
Haluatko tietää lisää Arlan tavoista edistää maidontuotannon kestävää tulevaisuutta? Poikkea vastuullisuussivuillamme tai ota meihin yhteyttä.