Tuotteiden herkullinen maku on tärkeä prioriteetti Arlan tuotekehityksessä ja tuotteiden valmistuksessa. Ingmariinin vahva tulos levitteiden makutestissä oli loistava palkinto pitkäjänteisestä työstä tuotekehityksen eteen.
Levitteitä koskevan kuluttajaymmärryksen kasvattamiseksi toteutettiin loppuvuodesta 2022 sokkoutettu makutesti, jossa suomalaiset levitekäyttäjät arvioivat Ingmariini Normaalisuolaisen ja kahden muun kuluttajien suosiman voi- ja öljyseoslevitteen makua ja ominaisuuksia. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi markkinatutkimuksiin erikoistunut yritys Ipsos.
Makutestin kohderyhmällä – levitekäyttäjillä – tarkoitettiin tässä yhteydessä henkilöitä, jotka käyttävät levitteitä vähintään kerran viikossa. Testissä oli mukana kaikkiaan 120 suomalaista Helsingissä ja tutkimukseen osallistuneiden ikäjakauma oli 18–70.
Testin osallistujien tuli arvioida levitteiden makua asteikolla 1–9 sokkoutetusti eli tietämättään, mitä levitettä saivat kulloinkin maistettavakseen. Testissä käytetyn asteikon heikoin arvosana 0 tarkoitti ”en pidä lainkaan”, keskimmäinen arvosana 5 oli neutraali tarkoittaen ”en pidä enkä ole pitämättä”, kun taas asteikon korkein arvosana 9 tarkoitti ”Pidän siitä kovasti”.
Makutestin tulos oli varsin tyhjentävä: 94 % levitekäyttäjistä pitää Ingmariinista. Tämä 94 % vastaajista käsittää ne makutestiin osallistuneet vastaajat, jotka antoivat Ingmariinin maulle jonkin positiivisen arvion eli arvion 6–9.
Testin osallistujat vertasivat levitteiden makuja myös keskenään. Ingmariini sai testissä erittäin hyvän arvion ja valikoitui tulosten perusteella jaetulle ykkössijalle parhaimmassa maussa. Tämä on markkinahaastaja-brändi Ingmariinille huikea tulos, josta olemme valtavan iloisia!