14.2.2019

Kaikkiin kuluttajapalautteisiin vastataan

Arlan kuluttajapalveluun tulee joka kuukausi satoja yhteydenottoja. Yli 90 prosenttia palautteista lähetetään meille sähköpostilla, mutta palvelemme myös puhelimessa. Kuluttajaneuvoja Johanna Salovaara-Lindström vastaa kuluttajapalvelun puheluihin joka arkipäivä kello 9-12.

”Positiivista palautetta tulee paljon. Moni haluaa soittaa ja kertoa, että on tykännyt meidän Luonto + ja Protein –tuotteista. Ihmiset pitävät siitä, että saatavilla on vähemmän makeita jogurtteja, viilejä ja rahkoja. Se on ollut vastaus kuluttajien toiveisiin”, Johanna kertoo.

Kuluttajapalvelu on osa Arlan vastuullisuustyötä. Meille on tärkeää kuunnella kuluttajien mielipiteitä ja toiveita, joita hyödynnämme esimerkiksi tuotekehityksessä. Vastaamme kaikkiin saamiimme palautteisiin. Saamme toiveita uusista tuotteista ja makuvaihtoehdoista, mutta toki joukkoon mahtuu myös tuotereklamaatioita.

”Kaikki palautteet kirjataan järjestelmäämme, josta menee tieto tuotteen valmistaneeseen meijeriin saakka. Jos samasta tuotteesta tulee paljon reklamaatioita, pystymme nopeasti reagoimaan mahdollisiin virheisiin tuotannossa tai pakkauslinjalla. Onneksi tällaisia systemaattisia virheitä tapahtuu todella vähän”, Johanna kuvailee.

Toiveita toteutuu

Saamme paljon kyselyitä, miten tuotteet sopivat erilaisiin allergioihin ja erityisruokavalioihin. Valikoimisamme on lähes 300 erilaista tuotetta, joten useimpiin erityisruokavaliohinkin löytyy yleensä sopivia vaihtoehtoja. Ihmiset antavat palautetta myös verkkosivuillamme olevista ruokaohjeista. Reseptit ovat pidetty palvelu.

”Jos jokin ruokaohje otetaan verkkosivuilta pois, sen perään kysellään välittömästi”, Johanna naurahtaa.

Erityisen iloisia olemme silloin, kun voimme vastata kuluttajien tuotetoiveisiin. Yksi toiveista toteutui viime kesänä, kun suosittu kahvijogurtti sai pikarin rinnalle vaihtoehdoksi yhden kilon pöytäpakkauksen. ”Isoa pakkausta toivottiin kovasti”, Johanna vahvistaa.

Onko tässä äidinmaitoa?

Johanna on työskennellyt Arlan kuluttajapalvelussa jo 12 vuotta. Johannan mukaan parasta kuluttajaneuvojan työssä on asiointi erilaisten ihmisten kanssa. Ikinä ei voi tietää, millaisia kysymyksiä työpäivän mittaan tulee vastaan.

”Joka aamu on mukava tulla töihin, sillä koskaan ei tule täysin samanlaista päivää. Vaikka ihminen soittaisi meille kiukkuisenakin, hän leppyy yleensä puhelun aikana ja kiittelee lopuksi hyvästä palvelusta.”

Vuosien varrella vastaan on tullut myös kiperiä kysymyksiä. Yhdessä erikoisimmista palautteista ihmeteltiin, miksi Arlan tuotteisiin käytetään äidinmaitoa.

”Tälle kysyjälle vastasin, ettei tietenkään käytetä. Äidinmaitoa ei voi käyttää elintarvikkeiden valmistukseen, eikä sen hyödyntäminen olisi edes teollisesti mahdollista”, Johanna muistelee vastaustaan.

Esimerkiksi näitä asioita Johannalta kysellään:

Miksi Arlan voi on usein kaupasta loppu?
”Valitettavasti kermaa ei ole tällä hetkellä riittävästi saatavilla voin valmistukseen. Voin huono saatavuus on ajankohtainen ongelma muuallakin Euroopassa.”

Miten tuotantoeläinten hyvinvoinnista huolehditaan?
”Kaikki maidontuottajamme ovat sitoutuneet Arlan laatuohjelmaan, joka huomioi tarkasti myös tuotantoeläinten hyvinvoinnin.”

Mitä hedelmämehua Luonto + -tuotteisiin käytetään?
”Hedelmämehu on peräisin päärynöistä, viinirypäleistä ja omenoista.”

Voiko keliaakikko käyttää Arlan tuotteita?
”Kaikki Arlan tuotteet ovat tällä hetkellä luontaisesti gluteenittomia.
Jos gluteenia sisältäviä viljoja käytetään tuotteissamme tai niiden ainesosissa, se näkyy aina ainesosaluettelossa. Lähinnä jogurteissa käyttämämme tärkkelys on peräisin maissista, perunasta tai tapiokasta.”

Käytetäänkö Arlan tuotteissa geenimuunneltuja (GMO) raaka-aineita?
”Ei, Arlan tuotteissa ei käytetä geenimuunneltuja raaka-aineita. Myös maidontuottajiemme tiloilla lehmille annetaan GMO-vapaata rehua.”