Arla Maitoketju Lohkoketju, joka läpivalaisee maidon tuotannon

Read this article in English

Tavoitteena maailman läpinäkyvin maidonvalmistus

Arlan uusin tuotejulkistus, Yhden tilan maito, on maailman ensimmäinen maitotuote, jonka valmistusketju tallennetaan lohkoketjuun. Arlan lohkoketju on nimeltään Arla Maitoketju, ja se on pilottihankkeena täysin ainutlaatuinen maitotuotteiden saralla.

Elintarvikevalmistajilta toivotaan vastuullisuutta, jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä. Maa- ja metsätalousministeriön ja IRO Researchin vuonna 2017 toteuttamassa Tuhat Suomalaista – kotimaisen ruuan arvostus -tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisia kuluttajia kiinnostavat muun muassa ruoan luonnonmukaisuus, kotimaisuus, lähituotanto sekä tuotannon vastuullisuus. Tutkimukseen vastanneista 70 % oli saanut tietoa ruoan alkuperään liittyen pakkausmerkinnöistä ja vain 23 % valmistajien verkkosivuilta. Vastaavasti Taloustutkimuksen Suomi Syö 2018 -tutkimuksen mukaan 67% kuluttajista pitää tärkeänä mahdollisuutta jäljittää suomalainen elintarvike aina maatilalle saakka.

Haluamme rakentaa maailman läpinäkyvimmän ja vastuullisimman valmistusketjun.
- Sanna Heikfolk, Brand & Category Manager

Ennakkoluuloton asenne vie eteen päin

Suomalaiset ovat tottuneet siihen, että ruoka on turvallista ja pakkausmerkintöihin voi luottaa. Tuotantoprosessin läpinäkyvä tallentaminen lohkoketjuun vie luottamuksen täysin uudelle tasolle, sillä yksittäisen tuotteen syntyprosessin jokainen vaihe tuodaan kuluttajien nähtäville.

Arla Maitoketju vastaa kuluttajien kasvavaan tarpeeseen saada kattavaa tietoa elintarvikkeiden alkuperästä ja valmistusketjuista. Lohkoketjuteknologia antaa Arlalle mahdollisuuden läpivalaista maidon valmistusketjun maatilalta meijeriin saakka. Uuden teknologian ennakkoluuloton käyttöönotto, perinteisen liiketoiminnan luova haastaminen ja kehittäminen sekä vastuullisuus ovat niitä pilareita, joiden päälle Arla haluaa rakentaa maailman läpinäkyvimmän maidonvalmistuksen prosessin.

Mikä ihmeen lohkoketju?

Lohkoketju toimii kuten kirjanpito tai tietokanta, johon tapahtumat kirjataan lohkoihin (block).  Uusi data varmennetaan lohkoketjuun ohjelmoidun algoritmin avulla ja tallennetaan vanhan lohkon täyttyessä uuten lohkoon, joka taas linkitietään edelliseen. Tuloksena on joukko tietolohkoja, jotka ovat aikajärjestyksessä linkitettyinä toisiinsa. Lohkoketju voi olla julkinen tai yksityinen.

Ominaisuuksiensa vuoksi lohkoketju on läpinäkyvä ja turvallinen, vanhoja tietoja ei voi väärentää jälkikäteen ja kaikki tapahtumat voidaan milloin tahansa varmentaa ketjusta. Vahva tietoturva, auditointien mahdollisuus sekä arvon, aitouden ja omistajuuden varma tallennus ovat siis lohkoketjun sisäänrakennettuja ominaisuuksia.


Laatua Kurikasta ja Hämeenlinnasta

Arla Maitoketjua ensimmäisenä hyödyntävä tuote on Yhden tilan luomumaito, jonka raaka-aine tulee Tikan luomutilalta Kurikasta. Tikan tilalla on tuotettu maitoa jo vuosikymmenten ajan ja tilalla ollaan innoissaan mahdollisuudesta näyttää kuluttajille, kuinka nykyaikainen maidontuotanto toimii.

“Asiakkaiden luottamus syntyy monen asian summana: lehmien hyvinvointi on tietysti kaiken lähtökohta, mutta myös tuotteen alkuperän ja kulkureitin ymmärtäminen on tärkeää. On myös luonnollista, että ihminen haluaa nähdä, kuka tuotteen parissa työskentelee“, kertoo Tikan tilan osakas Tuomo Mäkinen.

Tikan tilan lisäksi Yhden tilan maidon tuottamiseen osallistuu Hämeenlinnan Osuusmeijeri. Se on maidontuottajien omistama meijeriosuuskunta, jonka historia ulottuu aina vuoteen 1871. Meijerissä työskentelee 80 henkilöä, joilla on pitkä ja vankka kokemus meijerituotteiden jalostuksesta ja kehittämisestä. Luomutuotteiden valmistuksessa käytetään kotimaista biokaasua.

Asiakkaiden tarpeet toiminnan keskiössä

Kerätyn datan ja sen kautta kerrytetyn ymmärryksen avulla kuluttajat voivat tulevaisuudessa nauttia esimerkiksi tuoreemmista elintarvikkeista, pienemmästä tuotehävikistä sekä heidän tarpeisiinsa paremmin räätälöidyistä tuotteista.

“Koko kehityshanke on lähtenyt ihmisten toiveista. Ihmisille on tärkeää, että ruokia ja juomia valmistetaan vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Arla Maitoketju on jo nyt antanut meille roppakaupalla ymmärrystä tulevaisuuden varalle, mutta matka on vasta alussa. Haluamme rakentaa maailman läpinäkyvimmän ja vastuullisimman valmistusketjun”, kertoo Brand & Category Manager Sanna Heikfolk.

 

Täällä voit tutustua maitosi matkaan aina navetasta kaupan hyllylle

FAQ-osiossa vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin

Kuvia median käyttöön uutishuoneessa



Lisätietoja Arla Maitoketju-hankkeesta antavat:

Tomi Sirén
Head of Digital
+358 40 5179535
tomi.siren@arlafoods.com

Sirpa Rinne
Senior Communications Manager
+358 400 685 975
sirpa.rinne@arlafoods.com

Sanna Heikfolk
Brand & Category Manager
+358 50 313 8916
sanna.heikfolk@arlafoods.com

Jan Borgelin
Tekninen asiantuntija, Empirica Finland
+358 40 549 2224
jan@empirica.fi

Arla Maitoketju on toteutettu yhteistyössä kasvutoimisto Truly Agencyn ja lohkoketjuteknologiaan erikoistuneen Empirica Finlandin kanssa.