”Tavoite on, että vuoteen 2018 mennessä Arla-brändin perusjogurteista ja välipalarahkoista vähennetään koko konsernin tasolla yhteensä tuhat tonnia sokeria. Haluamme edistää kuluttajien terveyttä luonnollisesti hyvillä Arla-tuotteilla”, kertoo innovaatio- ja tuoteviestintäpäällikkö Minna Elovainio.
Jogurteissa on muiden maitovalmisteiden tapaan paljon ravitsemuksellisesti hyvää. Ne tuovat ruokavalioon mm. proteiinia, kalsiumia, jodia sekä D- ja B-vitamiineja. Osa kuluttajista pitää jogurtteja kuitenkin epäterveellisinä valintoina niiden sokeripitoisuuden vuoksi.
”Vähemmän makeita vaihtoehtoja kaivataan. Esimerkiksi lapsille halutaan tarjota vähemmän sokeria sisältäviä aamu- ja välipaloja”, Minna tietää.
Suomessa perusjogurttien sokerikuorma kevenee jo ensi kevään aikana. Jogurteissa on nyt keskimäärin noin kahdeksan grammaa lisättyä sokeria, ja tästä on tarkoitus nipistää 1-2 grammaa pois.
”Sokerin vähennys tehdään niin, ettei tuotteiden maku siitä kärsi. Keinotekoisia makeutusaineita jogurtteihin ei ole tarkoitus sokerin sijaan kuitenkaan käyttää”, Minna tarkentaa.
Hän muistuttaa, että Arlan valikoimissa on jo nyt runsaasti hyviä vaihtoehtoja vähemmän makeutta kaipaaville kuluttajille. Arla Protein ja Luonto + -tuotteet ovat nousseet kuluttajien suosikeiksi myös vähäsokerisuutensa vuoksi.
”Molempien brändien tuotekehitystä jatketaan ja valikoimat laajenevat edelleen”, Minna lupaa.