14.12.2022

Rakennamme luovuudesta Arlalle menestystekijän

Arla on mukana uraauurtavassa Luova Työelämä 2030 -hankkeessa, joka kartoittaa ja kehittää yksilöiden ja yhteisöjen luovuutta. Hankkeessa on tarkoitus valjastaa luovuus yritykselle menestystekijäksi. Arlalla tavoitteenamme on juurruttaa uudistuminen yhä vahvemmin osaksi jokaista työpäivää.

Luovuus on yksi nykypäivän työelämän olennaisimmista taidoista. Se on ammatillinen supervoima, joka edistää työhyvinvointia ja uraa. Arlalle luovuus on tärkeä menestystekijä.

– Luovuus edistää innovointia, uudistumista ja kasvua. Se vaikuttaa suoraan kilpailukykyyn. Arla on hankkeessa mukana, koska haluamme vauhdittaa luovuuden avulla liiketoimintaamme, Arla Suomen kaupallisesta innovoinnista vastaava Pauliina Tenho kertoo.

Hankkeessa yritykset oppivat luovuudesta yhdessä

Luova Työelämä 2030 -hanketta luotsaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry. Se on osa sosiaali- ja terveysministeriön TYÖ2030-ohjelma ja Työterveyslaitoksen rahoittamaa Luova työelämä 2030 -hanketta.

Arla valittiin mukaan hankkeen Soihdunkantaja-yrityksiin. Se tarkoittaa, että kuljemme yhtä matkaa noin kahdenkymmenen suomalaisorganisaation kanssa oppien luovuudesta ja vahvistaen luovuutta omissa organisaatiossamme. Ruoka-alan toinen Soihdunkantaja-yritys on Kotipizza. Muilta toimialoilta mukana ovat esimerkiksi Abloy, Genelec, Reima ja Telia.

Luovuuden asiantuntijana ja organisaatioiden valmentajana hankkeessa toimii Yellow Method.

– Luovaa potentiaaliamme varjostaa usein itsevarmuuden puute ja haluttomuus ottaa riskejä. On erinomaista, että Arla rakentaa aktiivisesti luovuuden kulttuuria ja ottaa käyttöön prosesseja, jotka rohkaisevat luovaan ajatteluun, tutkimusjohtaja Susanna Rahkamo Yellow Methodilta toteaa.

Kaikkien luovuuspotentiaali esiin

Hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyi yksilöiden luovuuteen. Arlalla selvitimme henkilöstön luovuuspotentiaalia kyselyn avulla. Kaikki kyselyyn osallistuneet saivat omasta luovuudestaan havainnollisen raportin. Hankkeen toisessa vaiheessa siirrymme tarkastelemaan luovuutta koko organisaation tasolla.

– Luovuus asuu meissä kaikissa. Se saattaa joskus piileskellä pinnan alla, mutta sitä voi mitata, kasvattaa ja vahvistaa. Arlalla haluamme koko potentiaalin esiin ja osaksi uudistumistamme. Tulemme tarjoamaan henkilöstölle myös konkreettisia tapoja luovuuden jokapäiväiseen hyödyntämiseen, Pauliina kertoo.