Rasva

Tyydyttynyt rasva yhdistetään usein sydän- ja verisuonitauteihin. Tutkijat eivät kuitenkaan ole pystyneet yhdistämään maitorasvojen kulutuksen yhteyttä sairastuvuuteen. Tähän saattaa olla ainakin osin syynä maitorasvan ainutlaatuinen koostumus.

Rasvassa on energiaa 9 kcal/g, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin hiilihydraateissa tai proteiinissa. Elimistö tarvitsee rasvaa hormonien valmistamiseen ja solujen rakentamiseen. Myös tiettyjen vitamiinien hyödyntämiseen tarvitaan rasvoja.

Ravitsemussuositusten mukaan 30 % energiasta pitäisi tulla rasvoista. 2000 kcal päivässä kuluttavan naisen tulisi siis saada 60-70 g rasvaa päivässä. Erityisesti suositellaan tyydyttymättömien rasvojen käyttöä ravinnossa. Ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja ovat monityydyttymättömät rasvahapot linolihappo ja alfalinolihappo. Niitä elimistö ei pysty itse tuottamaan, vaan ne on saatava ruoasta.

Maito sisältää 0,1 – 3 % rasvaa ja se muodostaa vain muutaman prosentin päivittäisestä rasvan kokonaissaannistamme. Maitorasvasta noin kolmannes on tyydyttynyttä rasvaa ja neljännes kertatyydyttynyttä. Maitorasvan rasvahappokoostumus on kaikissa tuotteissa suunnilleen sama, vaikka tuotteiden rasvapitoisuus vaihteleekin. Maitorasvan koostumus on erityinen ja siitä on eristetty yli 400 erilaista rasvahappoa, joista osaa löytyy vain maidosta.

Maidossa on konjugoitunutta linolihappoa CLA:ta, joka kiinnostaa erityisesti tutkijoita sen syöpää ehkäisevän vaikutuksen vuoksi. Lehmien ruokinnalla pystytään vaikuttamaan maidon CLA-pitoisuuteen.