Kalsium

Maitotuotteet ovat ylivoimainen kalsiumin lähde ruokavaliossamme.

75 % suomalaisten ravinnosta saamasta kalsiumista on peräisin maitotuotteista. Kalsiumia tarvitaan läpi elämän vahvistamaan luustoa ja hampaita. Kalsium säätelee myös tärkeitä elintoimintojamme kuten sydämen toimintaa ja veren hyytymistä. Sillä on tärkeä tehtävä hormonituotannossa sekä lihastoiminnoissa. Kalsium edistää myös ruuansulatusentsyymien normaalia toimintaa.

Suomalaiset saavat kalsiumia suosituksiin nähden hyvin. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä ja sillä on tärkeä tehtävä kalsiumin hyväksikäytössä elimistössä. Laktoosi-intoleranssista kärsivien henkilöiden on myös helppo turvata riittävä kalsiumin saanti, silla saatavilla on laaja valikoima vähälaktoosisia ja täysin laktoosittomia maitotuotteita.

Aikuisille suositellaan 800 mg kalsiumia päivässä. Nuoret sekä odottavat äidit tarvitsevat kalisumia 900 mg päivässä. Viimeisimpien tutkimusten mukaan 500 – 1000 mg päivässä kalsiumia vaihdevuosiiässä tai sen jälkeen ehkäisee luukatoa jossain määrin.


Suositeltava päivittäinen kalsiummäärä* maitovalmisteiksi laskettuna

Ikä Kalsium Maitona 1 Juustona 2
1-5 v. 600 mg 5 dl 65 g
6-9 v. 700 mg 6 dl 80 g
10-17 v. 900 mg 8 dl 100 g
Aikuinen 800 mg 7 dl

90 g 

Raskaana olevien tai imettävien kalsiumin saantisuositus on 900 mg päivässä.
1) Maitona, piimänä, jogurttina tai viilinä
2) Kypsytettynä juustona (esim. edam- ja emmentaltyyppisenä juustona)
*Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2005. Suomalaiset ravitsemussuositukset. 


Pituuskasvun lakattua luut tiivistyvät ja paksuuntuvat aina 30 vuoden ikään asti. Sen jälkeen ne alkavat huokaistua. Jos kalsiumia ei saada riittävästi ravinnosta, elimistö irrottaa sitä luustosta, mikä johtaa luiden haurastumiseen ja murtumiin. Riittävä kalsiumin saanti läpi elämän suojaa osteoporoosilta eli luukadolta kasvattamalla riittävän vahvan luuston nuoruusiällä ja ehkäisemällä luiden haurastumista myöhemmällä iällä.