Raskas treeni, ihmissuhteet ja terveys tasapainossa - Arla
Uudenvuodenlupaus: Pidä parempaa huolta jaksamisesta

Kuinka yhdistää treeni, opiskelu ja terveys crossfittaajan arjessa

Anette / @anekaroliina - crossfittaaja ja opiskelija

Olen Anette, 25-vuotias lääketieteen opiskelija ja Crossfit-urheilija Turusta. Koulussa on menossa viides vuosi ja crossfittaan puoliammattilaistasolla treenaten kahdesti päivässä. Meno on välillä hektistä, ja oma terveys ja hyvinvointini tarkastelu ja sen ylläpitäminen saattavat tulla ajankohtaiseksi vasta kun olen jo loppuun palamisen kynnyksellä. Yleensä koen olevani positiivinen ja iloinen, mutta väsymys näkyy jaksamattomuutena, turhautumisena ja kiukustumisina. Uudenvuodenlupaukseni onkin pitää parempaa huolta jaksamisestani. Tämä koostuu ainakin itselläni useammasta osa-alueesta, joita käsittelen viikoittaisissa tavoitteissani. Tarkoituksena tietysti on, että uudenvuodenlupaus pitää, ja lopulta itselläni on jatkuvat ja toimivammat tavat ylläpitää omaa jaksamistani. 

Tutustu Anetten laatimaan 12 viikon ohjelmaan!

Ohjelmassa Anette pyrkii pitämään parempaa huolta jaksamisesta, kun viikot koostuvat puoliammattilaistason crossfit-treeneistä, lääketieteen opiskeluista ja aikaa tulisi löytää myös ystäville sekä nukkumiselle.

Viikko 1

Treeni ja nukkuminen

Aloitan uudenvuodenlupaukseni isoimmalla haasteellani eli parantamalla nukkumistani. Herään arkiaamuisin hyvin aikaisin, jotta ehdin treenata ennen koulupäivää. Toinen treeni ajoittuu koulupäivän jälkeen, joten päivät venyvät pitkiksi. Iltaisin tykkään nollata päivän kiireet katselemalla hömppäsarjoja Netflixistä ja valvomalla puoleen yöhön. Keskimäärin yöunet jäävät kuuteen tuntiin, mikä on ainakin itselleni aivan liian vähän. Lyhyet yöunet näkyvät siten, että päivisin on keskittymiskyvyttömyyttä ja stressioireet lisääntyvät.

Tavoitteeni ensimmäisellä viikolla on nukkua vähintäänkin 8 h joka yö. Pyrin siirtämään arki-iltoja venyttävät pienet paheet viikonloppuihin. Aamutreeneistä en voi enkä halua luopua, joten on vain mentävä aikaisemmin nukkumaan. Pienet päiväunet silloin tällöin toki piristävät mukavasti.

Viikko 2

Aikataulut

Tykkään elää päivä kerrallaan, ja suunnittelenkin menemisiäni ja tekemisiäni usein maksimissaan joitakin päiviä etukäteen. Opiskelun ja urheilun yhdistäminen helpottuisi aikatauluja suunnittelemalla ja esimerkiksi kalenteria käyttämällä. Asioiden etukäteen aikatauluttaminen vähentää jatkuvaa kiireen tunnetta ja sitä kautta päivien kuormittavuutta. Tällöin päivittäisestä tekemisestä nauttiminenkin helpottuu, eikä tarvitse jatkuvasti olla stressaantuneena ja ”tuli perseen alla”. Viikon tavoite on kaivaa jo pölyttynyt kalenteri laatikon pohjalta, täyttää sitä ja pysyä näin jatkuvasti kartalla tulevien päivien koitoksista.

Viikko 3

Ihmissuhteet

Hyvä tukiverkosto ja ihmissuhteet ovat jaksamisen kannalta tärkeitä. Velvollisuuksien ja tavoitteellisen tekemisen lomaan on saatava mahdutettua myös tarpeeksi aikaa ystävieni ja perheeni kanssa. Pelkkä hengailu kavereiden kanssa on aika ajoin hyvästä. Lisäksi asioista puhuminen läheisten kanssa parantaa jaksamistani. Puhuminen niin hyvistä kuin huonoistakin asioista. Ystävyys ja ystävyyssuhteet ovat läpi elämän jatkuva kannatteleva voimavara, ja haluan muistaa ylläpitää niitä kiireisinäkin aikoina. Viimeisen parin vuoden aikana tämä on usein unohtunut ja vaatiikin siksi ajoittain tietoista panostamista. Viikon tavoitteena on nähdä muutamaa parasta ystävää ja olla yhteydessä muilla paikkakunnilla asuviin perheenjäseniini.

Viikko 4

Kehonhuolto

Treenaan paljon. Rakastan sitä tunnetta, kun kroppa on väsynyt, kun kova treeni on takana. Olen kuitenkin laiska huoltamaan kehoani. Sivuutan helposti kivut ja väsymyksen, ja puutun kehoni vammoihin vasta sitten kun ne rajoittavat toimintaani (eivätkä helpotu kipulääkkeillä). Täytyy myöntää, että terveys ei ole aina mielessä. Osa vaivoista olisi kuitenkin vältettävissä tunnollisella kehonhuollolla, jolloin urheillessa jaksaminen varmasti parantuisi.

Tämän viikon tavoitteenani on pitää aiempaa parempaa huolta kropastani. Lisään viikkoon ainakin yhden palauttavan harjoitteen tai venyttelyn, ja varaan ajan hierontaan. Yksi pulahdus avantoon vielä jokeriksi viikonloppuun.

Viikko 5

Ateriat

Säännölliset ateriat takaavat päivittäisen jaksamisen. Aikatauluiltaan vaihtelevat päiväni vaikeuttavat kuitenkin säännöllisten lämpimien aterioiden syömistä, ja muutama saattaa silloin tällöin jäädä kokonaan välistäkin. Lisäksi kiireessä syöminen ja annosten hotkiminen eivät ole paras mahdollinen tapa nauttia hyvästä ruuasta. Aamupalan laitan joka aamu, mutta muuten aterioinnissani on liikaa epäsäännöllisyyttä ja vaihtelevuutta. Turun lukuisat opiskelijaruokalat ja keittiön ikkunasta näkyvä ruokakauppa kuitenkin mahdollistaisivat säännöllisemmän syömisen.

Viikon tavoitteenani on syödä lämmin lounas ja päivällinen joka päivä ilman kiirettä. Tämän lisäksi vielä aamupala ja iltapala päivittäin. Parin treenin päivätahdilla myös välipalat tulevat tarpeeseen, näistä lisää ensi viikon tavoitteessa.

Viikko 6

Eväät

Ravinnon merkitystä jaksamiseen ei voi varmasti liikaa korostaa, ja paljon liikkuessa tarvitsee yleensä säännöllisten aterioiden lomaan säännölliset välipalat. Unohdan liian usein eväiden ostamisen, jolloin saatankin löytää keskittymiskyvyttömän tai kiukkuisen puoleni. Pieni suupala treenin jälkeen nopeuttaa palautumista ja saa minut jaksamaan päivän seuraavassa koitoksessa. Viikon tavoite on muistaa pitää mukana pieni eväs syötäväksi kunkin treenin jälkeen.

Viikko 7

Puhelimen käytön vähentäminen

Aloitan ja päätän päivän yleensä somekanavien selailulla. Lisäksi käytän monet turhat, ja joskus tärkeämmätkin hetket kännykän näyttöä tapittaen. Yöunet pidentyisivät ja tulisi elettyä enemmän hetkessä, jos puhelimen selailuun kuluisi vähemmän aikaa. Keskittyminen luennoilla säilyisi paremmin ja olisin enemmän läsnä ihmisten kanssa. Viikon tavoite onkin vähentää puhelimen käyttöä tuntiin päivässä. Äidin puheluihin pitää kuulemma silti aina vastata...

Viikko 8

Oma aika

Viikkoon on tärkeää saada sisällytettyä myös täysin omaa aikaa rauhoittumiseen. Urheilun puolesta minulla on yleensä 1–2 vapaapäivää viikossa, jolloin olisi hyvä varata aikaa pysähtymiselle. Aamusta iltaan täytettyjen päivien vastapainoksi on joskus saatava ladattua omia akkuja. Ei kiirettä, ei turhia huolia ja murheita. Kännykkä pois päältä ja aivot narikkaan. Viikon tavoitteena on jättää viikonloppuun muutama tunti tyhjäksi tehdäkseni aivan mitä tahansa mieleen juolahtaa. Tai olla vaikka tekemättä mitään.

Viikko 9

Tavoitteellisuus

Saattaa kuulostaa hieman ristiriitaiselta, mutta koen oman jaksamiseni paranevan selkeiden tavoitteiden myötä. Päivittäisten asioiden tekeminen tulee mielekkäämmäksi, kun määränpää on tiedossa. Aamulla herääminenkin helpottuu maalin ollessa kirkkaana mielessä. Sokeasti tekeminen vain tekemisen vuoksi ei välttämättä kanna kovin pitkälle. Tällä viikolla kirjoitan itselleni paperille ylös selkeät tavoitteet urheilun ja opiskelun suhteen. Uudenvuodenlupaus lisää tietysti myöskin omalta osaltaan tavoitteellisuutta arkeen.

Viikko 10

Ympäristö kuntoon

Uusi kotimme ei ole enää uusi, mutta muutamat asiat ovat edelleen tekemättä. Koti on paras paikka, mutta usein sohvalla maatessani tulee mietittyä vanhan tapetin edelleen tuossa kököttävän, eikä pöytäkään ole itsestään komistunut. Kun kotioloihin saa vielä viimeiset hienosäädöt kohdalleen, on se mielenrauhan löytämiseen ja akkujen lataamiseen täydellinen linnoitus. Tämän viikon tavoitteena on saada kämppämme viimeistä silausta myöten kohdalleen. Vaikka miesten juttujahan näiden pitäisi toisaalta olla.

Viikko 11

Hemmottele itseäsi

Arjen ja velvollisuuksien lomaan on hyvä lisätä silloin tällöin pieniä piristyksiä. Olipa sitten kyse kampaajasta, herkuista tai vaikkapa kasvohoidosta. Nämä parantavat omalta osaltaan hyvinvointia ja sitä kautta jaksamista. Ajoittaisella hemmottelulla saan itseni helposti hyvälle tuulelle ja ajatukset pois stressaavammista aiheista. Elämästä pitää osata myös nauttia! Itsensä hemmottelun ei tarvitse aina olla palkinto jostakin, mutta toisaalta en halua lelliä itseäni liikaa. Uskon että tavaksi muodostuessaan hemmottelu menettäisi positiivista vaikutustaan satunnaisena piristysruiskeena. Viikon tavoitteenani on varata aika kampaajalle, mahdollisesti jopa päähieronnalla maustettuna.

Viikko 12

Vieläkö jaksaa?

Tämän uudenvuodenlupausprojektin avulla ainakin luulisi jaksavan. Uudenvuodenlupausta tehdessäni ja suunnitellessani huomasin, kuinka paljon petrattavaa omasta jaksamisesta huolehtimisessa on ollut. Toisaalta on myös positiivista huomata, että on olemassa paljon hyviä keinoja jaksamisen turvaamiseen, varmasti myös oman listani ulkopuolelta. Nämä keinot ovat kaikille yksilöllisiä, mutta läpi käymäni varmasti yleisiä ja ainakin omalla kohdallani tärkeitä. Toivon, että uudenvuodenlupaukseni innoittamana saan jatkossa paremmin turvattua jaksamistani ja muistan pitää siitä huolta joka päivä ja viikko. Paljon touhutessa on ehdottoman tärkeää muistaa pitää huolta itsestään. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, elämästä pitää pystyä nauttimaan!

Kuvat treeni: Riku Kuparinen
Profiilikuva: Tuomas Hinkkanen

Lue lisää!