Opiskelu, kiire ja hyvä ruokavalio arjen tasapainossa - Arla
Uudenvuodenlupaus: Tasapainoa arkeen

Tasapainoa arkeen – opiskelu, hyvä ruokavalio ja omaa aikaa kiireen keskellä

Janina / @elahblog - lätkävaimo, bloggaaja ja opiskelija

Bloggaaja ja korkeakouluopiskelija. Opiskelu, kuvauskeikat, kuvien editointi, blogitekstien luonnostelu ja suunnittelu sekä somekanavien ylläpitäminen täyttävät arjen. Jo tämä combo riittää tekemään elämästäni kiireistä, mutta lisäksi matkustan lähes viikoittain kahden maan välillä, sillä asun osittain Ruotsissa jääkiekkoilevan mieheni kanssa. Ruotsin päässä pyöritän aina arkeamme, sillä haluan myös auttaa miestäni hänen urallaan. Tässä kaikessa riittääkin tekemistä. Huh!

Syksy oli vauhdikasta menoa, ylä- sekä alamäkiä, ja kiireen keskellä hyvien yöunien, rauhoittumisen, ravinnon ja oman ajan merkitys oli unohtua yrittäessäni selviytyä kaikista deadlineista, joita TO DO -listani oli täynnä harva se päivä. Arlan 12 viikon tavoitelupausohjelma tuli minulle täydelliseen saumaan, sillä nyt lista muistuttaa minua joka päivä tekemään arjessani parempia valintoja, jotta elämäni olisi tasapainoisempaa. Se myös muistuttaa, miten tärkeitä teemoja hyvä ruokavalio ja oman kropan kuunteleminen ovat jaksamiselle ja terveydelle.

Stressaan helposti ja minun pitää aina muistuttaa itseäni kuuntelemaan kehoani ja seuraamaan jaksamistani, sillä olen todella huono sanomaan ei. Otan vastaan tehtäviä jaksamisenikin uhalla. Silloin tuntuu, että elämä on yhtä kaaosta eikä mikään suju toivotulla tavalla! Siitä on tuo arkeen toivomani tasapaino kaukana.

Rutiinit pyörittävät arkeamme. Parin viime vuoden aikana, asuessamme Saksassa mieheni työn takia, kadotin omat rutiinini täysin. En tehnyt kielimuurin takia töitä Saksassa, joten minulla ei ollut käytännössä minkäänlaista aikataulua, lukuun ottamatta lounaan ja illallisen valmistusta sekä mieheni pelejä, jotka kävin aina katsomassa. Ei huolta nukkumaanmenoajoista, sillä harvemmin jouduin aamulla heräämään herätyskellon soittoon. Ei tapaamisia, jolloin olisi tullut olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, ainakaan todella edustuskelpoisena. Aikataulu ja arkirutiinit kulkevat käsikädessä. Ei aikataulua, jota noudattaa – ei arkirutiinia, jos ei sellaista itse itselleen laadi. Yritin suunnitella itselleni toimivaa arkirutiinia ja listasin kellonajat ja päivittäisin ”tehtävälistan” ylös. Motivaationi arkirutiinieni ylläpitoon ei kuitenkaan säilynyt kovin kauaa. Vähän liian mukavuudenhaluista, myönnetään.

Vuoden 2018 alku ei lupaile yhtään rauhallisempaa arkea viime syksyyn verrattuna. Siksi seuraavien 12 viikon aikana tavoitteenani on onnistua ylläpitämää tasapaino elämässäni. Haluan huolehtia hyvinvoinnistani paremmin, sillä juuri se tuppaa unohtumaan aina kiireen keskellä. Hankin myös hiljattain itselleni aktiivisuusrannekkeen, joka auttaa minua seuraamaan arkeani ja motivoi huolehtimaan paremmin terveydestäni.

Tutustu Janinan laatimaan 12 viikon ohjelmaan!

Janina on päättänyt saada arjen tasapainoon kaiken kiireen keskellä. 12 viikon ohjelman kantavia teemoja ovat riittävät ja oikea-aikaiset yöunet ja oman rutiinin löytäminen. Lisäksi Janina tutkii, millainen on hyvä ruokavalio ja kuinka terveelliset välipalat auttavat jaksamaan. Lisäksi ohjelmaan kuuluvat liikunta ja raittiista ilmasta nauttiminen.

Viikko 1–2

Terveelliset välipalat osaksi arkirutiinia

Opiskelu starttaa taas täysillä heti ensimmäisestä koulupäivästä lähtien ja päivät venyvät usein todella pitkiksi. Siksi ensimmäisillä viikoilla haluan panostaa välipaloihin ja siihen, että niistä tulee olennainen osa arkirutiiniani. On hyvä tehdä eväät mukaan, kun edessä on pitkä ja kiireinen päivä. En muuten tiedä mitään pahempaa kuin nälästä kurniva vatsa kahdeksan tuntisen koulupäivän jälkeen! Silloin on parasta olla terveelliset välipalat mukana matkassa.

Hyviä välipaloja ovat mm. naposteluporkkanat, välipalarahkat, pähkinät ja hedelmät. Parasta on valmistaa tai pakata terveelliset välipalat jo etukäteen edellisenä iltana. Näin aamukiireessä on paljon helpompaa napata valmiit eväät mukaan eikä koulun kahvilassa, väsymyksen kourissa, tarvitse pohtia ostaako nopeasti verensokerin ylös nostava suklaapatukka.

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan uuden rutiinin omaksumiseen menee noin 21 päivää? Kolme viikkoa on aika pitkä aika. Näiden viikkojen aikana pyrinkin saamaan terveellisistä välipaloista osan rutiinia, niin, että niiden mukaan ottamista ei tarvitse miettiä ja suunnitella etukäteen vaan se tapahtuu automaattisesti.

Viikko 3–4

Somehiljaisuus iltaisin

Työskennellessäni sosiaalisen median parissa puhelinta tulee selattua paljon. Okei, käytännössä koko ajan. Ihan säälittävän paljon. Tähän on tultava täysmuutos! Ilta yhdeksän jälkeen minulla alkaa somehiljaisuus. Ei Instagramia, ei Snapchatia eikä Facebookia. Näissä myöhäisillan someselailuissa ei ole mitään järkeä, sillä kuten kaikki tietävät, aina löytyy uutta selattavaa! Päivität Instagramin feedin ja saat useita uusia kuvia selattavaksi. Scrollaus ei lopu ikinä.

Rakastan somea. Se inspiroi minua suunnattomasti. Nautin kauniiden kuvien selaamisesta. Inspiraatiota ja ideoita tulvii mieleen aina kun selaan Instagramia. Ilta ei kuitenkaan ole se ideaalisin aika inspiraatiolle, sillä tämä inspiraatiotulva saa ajatukseni laukkaamaan ja viivyttää nukahtamistani. Tai joskus jopa estää sen kokonaan. On hyvä muistuttaa itseään, että puhelimen selaaminen ei oikeasti ole tärkeää. Saan myös paljon enemmän päivän aikana aikaan, mitä vähemmän käytän puhelintani.

Haluan pyhittää iltani rauhoittumiselle, sillä somen selaaminen iltaisin aiheuttaa minulle poikkeuksetta unettomuutta ja aamulla väsyttää. Haluan lukea iltaisin kirjaa, venytellä ja rauhoittua. Syödä terveellisen iltapalan ja valmistautua seuraavaan päivään. Ja mennä ajoissa nukkumaan, jota some muuten häiritsee minun elämässäni äärettömän paljon.

Näyttöjen sininen valo häiritsee unen laatua. Siksi iltaisin onkin paras rauhoittua ja laittaa puhelin ja muut elektroniset laitteet ajoissa sivuun. Lisäksi haluan mennä aikaisemmin nukkumaan, sillä 22–6 on optimaalisin aika laadukkaille yöunille.

Viikko 5–6

Hyvä ruokavalio ja säännöllinen syöminen auttavat jaksamaan ja kehittymään

Uskon, että tässä vaiheessa lukukautta jaksamistani aletaan jo koetella, sillä ensimmäinen periodi koulussa on varsin intensiivinen. Opiskelu tulee siis olemaan vahvasti läsnä jokapäiväistä elämääni. Onneksi kevääseen mahtuu myös pari lomaviikkoa! Hyvällä ruokavaliolla on tietenkin vahva vaikutus jaksamiseemme ja se on viimeinen asia, josta tinkiä.

Aina ollessani mieheni luona Ruotsissa pyrin panostamaan ruokavalioomme, sillä hän on ammattilaisurheilija ja tarvitsee paljon hyvää energiaa jaksaakseen tehdä työtään täysillä. Olen todella huolehtivainen ja haluan aina tarjota hänelle laadukasta ja ravitsevaa ruokaa. Pakkaan hänelle esimerkiksi terveelliset välipalat mukaan vieraspeleihin. Olen kuitenkin äärimmäisen huono ja laiska valmistamaan itselleni aterioita arjen kiireiden keskellä. Syöminen yhdessä mieheni kanssa on paljon mukavampaa! Viime syksyn aikana vietin taas ensimmäistä kertaa vuosiin paljon aikaa yksin, ilman miestäni, hänen ollessaan Ruotsissa ja ollessani itse Helsingissä opintojeni takia. Kun kattaa normaalisti pöydän kahdelle tuntuu ruoan valmistaminen itselleen liian vaivalloiselta. Miten tyhmä ajattelutapa, mutta siltä minusta aina tuntuu.

Mikä on parempaa, kuin kotona valmiiksi odottava ruoka-annos, kun laahustat rättiväsyneenä kotiin raitiovaunupysäkiltä pitkän koulupäivän jälkeen. Terveellistä ruokavaliota on paljon helpompi ylläpitää, kun jääkaapissa odottaa ravitseva ja terveellinen ruoka. Tällöin ei tule myöskään mielitekoja, etkä joudu menemään nälkäisenä kauppaan, jolloin mukaan tarttuu helposti kaikkea täysin turhaa ja epäterveellistä.

Hyvä ruokavalio ja säännöllinen ruokailurytmi ovat kuitenkin avain terveyteen ja hyvään oloon.

Viikko 7–8

Enemmän raitista ilmaa ja luonnonvaloa

Miten kaipaankaan luonnonvaloa Suomen synkän talven lähestyessä vihdoin loppuaan! Maaliskuu ja tuleva kevät aiheuttavat sisälläni äänettömiä ilonkiljahduksia. Talviloman jälkeen alkaa ehdottomasti kevään odotus, kun päivät ovat jo pidempiä ja talvi tuntuu (toivottavasti) olevan takana päin. Ainakin toivon, että kevään merkkejä alkaa ilmestyä tässä vaiheessa vuotta.

Rakastan keväisiä aamuja ja haluan lisätä taas arkeeni aiemmilta vuosilta tutun tavan eli aamukävelyt raittiissa ilmassa. Raikas ilma tekee hyvinvoinnille ihmeitä, mutta valitettavasti Helsingin paukkupakkasilla en millään pysty nauttimaan, sillä merituuli on täällä poikkeuksetta aivan viiltävän kylmä. Tiedän kuitenkin, että raitis ilma ja kevyt liikunta herättävät minut paremmin päivään ja jaksan opiskella ja tehdä töitä paljon tehokkaammin.

Viikko 9–10

Lisää arkeen pieniä ja merkityksellisiä hetkiä

Olen huomannut, että pienillä arkea sulostuttavilla asioilla on valtava merkitys mielialaani sekä henkiseen hyvinvointiini. Yleinen harmonia pitää muutenkin minut järjissäni. Mulla on parempi olla, kun ympärilläni on viihtyisää ja siistiä. Viihtyisä koti onkin ollut aina tärkeysjärjestykseni kärkipäässä. Kotona vietetään paljon aikaa ja siellä on oltava hyvä olla.

Mitä pieniä asioita arkeen voi lisätä? Miten paljon voikaan kaunis lähikukkakaupasta ostettu kimppu lempikukkia piristää päivää. Tai vasta siivottu koti. Tai vaikka aamiaishetki ystävän kanssa maanantai-aamuna. Aika hyvä startti uuteen viikkoon!

Arjesta saa tehtyä parempaa ja harmonisempaa jo pieneltä tuntuvilla teoilla, kunhan niitä muistaa toteuttaa.

Aion:
- Tehdä kevätsiivouksen kotona
- Ostaa kukkia kaunistamaan kotia
- Kutsua ystävän aamiaiselle
- Viettää hemmottelupäivän

Viikko 11–12

Ole itsellesi armollinen – opiskelu ei saa viedä terveyttä

Tämän, jos jotain, opin viime syksynä kantapään kautta. Muista kuunnella kehoasi ja huolehdi siitä mahdollisimman hyvin. On parempi hoitaa muutama asia kunnolla, kuin hoitaa stressin alla miljoonaa lautasella olevaa asiaa puoliteholla. Pieni stressi auttaa parempiin tuloksiin, mutta liiallinen stressi vie terveyden. Siinä vaiheessa ei edes hyvä ruokavalio pelasta.

Mielestäni on hienoa, että ensimmäisenä koulupäivänä syksyllä opinto-ohjaajamme halusi muistuttaa meitä siitä, että kaikessa ei tarvitse olla täydellinen. Mikä elämänohje! Opinto-ohjaajamme lisäsi vielä, että suuri osa tähän koulutusohjelmaan hakeneista ja päässeistä on perfektionisteja. Tätä seurasi vaivaantuneita naurahduksia. Suurin osa luokkahuoneessa istuneista selvästi tunnisti itsensä tästä kuvauksesta.

Koin tuolloin jonkin sortin valaistuksen ja painoin tämän viisauden mieleeni, joka tosin oli unohtua muutamaan otteeseen näppäillessäni tietokoneellani ryhmätöitä yön pikkutunneilla samalla murehtien siitä, miten opiskelu tuntui olevan ainoa asia elämässäni.

Loppukevät on myös oiva aika hankkia uusi harrastus, kun elämämme (todennäköisesti) asettuu taas hetkeksi aloilleen Helsinkiin jääkiekkokauden päätyttyä eikä ulkomaille matkustelu ole joka viikoista. Olen jo pitkään halunnut kokeilla laitepilatesta! Kiireen keskellä on äärimmäisen tärkeää pitää huolta kehostaan ja uusi laji pitää treenin ja kehonhuollon mieleisenä.

Lue lisää!