Lehdistötiedote

Arla Foods tuo Euroopan markkinoille yli miljardi entistä kestävämmin tuotettua pakkausta

Arla.Web.Core.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Eurooppalaisten kotien jääkaapeissa olevat maitotuotteet muuttuvat ympäristön kannalta yhä paremmiksi. Vuoden loppuun mennessä Arla Foods -konserni tuo markkinoille kuudessa maassa 600 miljoonaa uusiutuvista materiaaleista valmistettua maitotölkkiä ja 560 miljoonaa kierrätettävää jogurttipurkkia ja tuottaa 7 330 tonnia vähemmän hiilidioksidia.

– Haluamme auttaa ihmisiä entistä kestävämpään elämäntapaan. Tuoretta maitoa ja jogurttia käytetään päivittäin useimmissa kotitalouksissa, ja ne ovat päämarkkina-alueillamme myös vähittäismyyntiasiakkaidemme avaintuotteita. Siksi teemme ensimmäisenä juuri näistä pakkauksista ympäristöystävällisempiä, Arlan Euroopan toimintojen johtaja Peter Giørtz-Carlsen sanoo.

Tämä on ensimmäinen iso askel Arla Foodsin uudessa vastuullisempien pakkausten strategiassa. Konserni aikoo pienentää CO2-päästöjään 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja sitoutuu aluksi pienentämään pakkaustensa hiilidioksidipäästöjä noin 8 000 tonnilla vuodessa. Lopullisena tavoitteena hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä, mikä on sama kuin maaliskuussa julkistettu tavoiteaika koko yrityksen hiilineutraaliudelle.

Suomessa 40 miljoonaa pakkausta uudistuu

Uudet pakkaukset tulevat kuluttajamarkkinoille Arla Foodsin kuudella tärkeimmällä markkina-alueella Euroopassa – Alankomaissa, Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Tanskassa.

– Suomessa tuomme markkinoille tänä vuonna 40 miljoonaa vastuullisemmin tuotettua pakkausta. Aloimme helmikuussa käyttää kartonkipurkkien pinnoitteessa mäntyöljystä tehtyä biomuovia, joka on suomalainen innovaatio. Sen ansiosta Arlan maitoa, jogurtteja ja ruoanvalmistustuotteita voi nykyisin ostaa pakkauksissa, joiden raaka-aine on kokonaan peräisin pohjoismaisesta metsästä, kertoo Arla Suomen Brand & Category Manager Sanna Heikfolk.

Helmikuusta alkaen suomalaiset ovat myös voineet ostaa Luonto+ jogurttia kartonkisessa pikarissa, jonka kipon ja kannen voi laittaa kartonkikeräykseen. Arla toi kartonkiset jogurttipikarit kauppoihin ensimmäisenä Suomessa, ja pakkaus on myös ensimmäisiä kaikissa maissa, joissa Arla Foodsilla on tuotantoa.

Seuraavaksi Suomessa uudistuvat Ingmariini-sarjan rasiat. Uuteen rasiaan tulee vuoden vaihteen jälkeen irrotettava kartonkikääre, jolloin sen materiaalit on helppo laittaa kartongin ja muovin keräykseen.

Pitkä ja kunniakas historia

– Olemme Arla-konsernissa tehneet vuosien saatossa runsaasti pakkaustemme ympäristövaikutuksia vähentäviä toimenpiteitä. Epäilemättä tänä vuonna toteutuva yli miljardin pakkauksen muuttaminen on suurimpia kautta aikain, Peter Giørtz-Carlsen sanoo.

Aiempia tekoja ovat esimerkiksi pakkausmateriaalien keventäminen sekä siirtyminen biomuoveihin ja kasvihuonekaasuja vähemmän tuottaviin materiaaleihin kuten ruskeaan kartonkiin. Vuodesta 2005 lähtien Arla on vähentänyt pakkaustensa CO2-vaikutusta 25 prosentilla, mikä tarkoittaa 123 000 tonnia CO2:ta vähemmän päästöjä ilmakehään.

Pakkauksia kehitettäessä on huomioitava pakkauksen tärkein tehtävä: pakkauksen on suojattava ruokaa ja säilytettävä sen laatu ja tuoreus, jotta vältytään elintarvikehävikiltä. Kehitystyö on riippuvainen myös teknisestä kehityksestä, materiaalien saatavuudesta ja eri maiden muovin kierrätyksen mahdollistavista järjestelmistä. Suomessa pakkausten kierrätys on arkipäivää, mutta kaikissa maissa näin ei vielä ole.

– Yli 90 prosenttia kuluttajista on sitä mieltä, että pakkaukset on suunniteltava kierrätystä helpottaviksi ja he haluavat kierrätyksen olevan mahdollista. Tämä on ollut kehitystyömme keskeinen innoittaja. Pyrimme tekemään kaikista pakkauksistamme kierrätettäviä ja mahdollistamaan niiden kierrätyksen kaikilla päämarkkina-alueillamme vuoteen 2025 mennessä, Peter Giørtz-Carlsen sanoo.

Arla Foodsin pakkaus- ja ilmastotavoitteista kerrotaan osoitteessa arla.com.

Lisätiedot:

Sanna Heikfolk
Brand & Category Manager
sanna.heikfolk@arlafoods.com
+358 50 313 8916

Kati Janhunen
Brand & Category Manager, Luonto+
kati.janhunen@arlafoods.com
+358 50 502 8351

Haastattelupyynnöt Peter Giørtz-Carlsenille:

Sirpa Rinne
viestintäjohtaja
sirpa.rinne@arlafoods.com
+358 400 685 975

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. Yhteensä 530 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Inkoosta Kolariin ja Pedersören kunnasta Tohmajärvelle. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa Rinneviestintäjohtaja

Lataa Images & Videos