Lehdistötiedote

​Starbucks laajentaa strategista kumppanuuttaan Arla Foodsin kanssa kasvattaakseen valmisjuomien liiketoimintaa EMEA-alueella

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Seitsemän vuoden menestyksekkään liikekumppanuuden jälkeen Starbucks on solminut uuden strategisen lisensointisopimuksen Arla Foodsin kanssa. Sopimus on 21-vuotinen, ja se jatkaa Arla Foodsin lisenssiä valmistaa, jaella ja markkinoida Starbucks-jääkahvijuomia (RTD coffee drinks) EMEA-alueella (Eurooppa, Lähi-itä ja Afrikka).

Duncan Moir, Vice President Channel Development and Foodservice, Starbucks EMEA, sanoo: "Viimeisten seitsemän vuoden aikana vahva yhteistyömme Arla Foodsin kanssa on johtanut RTD-liiketoimintamme kasvuun keskimäärin 40 % vuodessa EMEA-alueella. Tämä uusi lisenssisopimus kertoo, että olemme sitoutuneet yhteistyöhön valmisjuomakategorian kasvattamiseksi, ja olemme ylpeitä kumppanuudestamme Arla Foodsin kanssa."

Arla Foodsin varatoimitusjohtaja ja markkinointijohtaja Hanne Søndergaard kommentoi sopimusta: "Siirrymme ylpeinä seuraavalle tasolle kumppanuudessamme Starbucksin kanssa sekä tuomme Euroopan ja Lähi-idän kuluttajamarkkinoille herkullisia Starbucks-jääkahvijuomia ja luomme samalla tuottajiemme maidolle lisäarvoa. Yhteistyössä yhdistyvät Arlan mittava kokemus maitojuomien valmistuksesta ja laaja jakeluverkostomme sekä Starbucksin ainutlaatuinen kahviasiantuntemus. EMEA-alueen kuluttajat ovat suhtautuneet myönteisesti premium-kahvijuomiimme, ja olemme edelleen sitoutuneet tekemään tiivistä yhteistyötä Starbucksin kanssa kehittääksemme ja kasvattaaksemme kategoriaa jatkossakin."

Maitopohjaisten juomien tuomat mahdollisuudet ovat yksi Arlan Good Growth 2020 -strategian tärkeistä painopisteistä.

"Tavoitteemme on vuonna 2020 olla johtava maitopohjaisten juomien valmistaja Pohjois-Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa. Uusi strateginen lisenssisopimus tekee Starbucks-kumppanuudesta olennaisen tekijän tämän tavoitteen saavuttamisessa. Mielestämme innovaatio on tulevan menestyksen avain. Viimeaikaiset, uusien Starbucks Doubleshot -tuotteiden lanseeraukset ovat hyvä esimerkki yhteisestä sitoutumisestamme innovaatioon ja kuluttajiin", Hanne Søndergaard sanoo.

Vuonna 2010 Starbucks valitsi Arla Foodsin lisenssikumppanikseen valmistamaan, jakelemaan ja markkinoimaan maitopohjaisia jääkahvijuomia supermarketteihin ja pienempiin kauppoihin koko EMEA-alueelle. Arla aikoo jatkossakin laajentaa toimintaansa vastatakseen kuluttajien tarpeisiin. Starbucksin valittua Arla Foodsin lisenssikumppanikseen vuonna 2010 liiketoiminta on kasvanut keskimäärin 40 % vuodessa.

Vuonna 2018 Arlan valmistamia Starbucks-jääkahveja myydään jo 38 maassa EMEA-alueella ja arvioi myyvänsä 110 miljoonaa tuotetta vuodessa. Tuotteet tuotetaan Arla Foodsin tuotantolaitoksissa Tanskan Esbjergissä, ja ne valmistetaan Arla Foodsin 11 200 maidontuottaja-omistajien maidosta sekä 100-prosenttisesta, eettisesti tuotetusta Starbucks Coffee Companyn arabica-kahvista.

Sopimuksen yksityiskohtia ei kerrota julkisuuteen.

Arla Suomi jakelee ja markkinoi Starbucks-jääkahvijuomia Suomessa. Lisätietoja juomiin liittyvästä toiminnastamme antaa tuoteryhmäpäällikkö Mia Kaila-Talvitie numerossa 040 528 5910.

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. 600 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Muoniosta Ylivieskaan ja Skåldön saarelle Tammisaaressa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa Rinneviestintäjohtaja