Lehdistötiedote

Arla Foods 2022: Vakaita tuloksia ja kestävän kehityksen tekoja jo toisena epävakaana vuonna

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Eurooppalainen meijeriyhtiö Arla Foods navigoi tehokkaasti inflaation koettelemissa olosuhteissa vuonna 2022 saavuttaen vahvoja tuloksia. Yritys pystyi nostamaan maidosta tuottajille maksettavaa hintaa ja otti merkittäviä askelia kestävän kehityksen tavoitteissaan vähentämällä luokkien 1, 2 ja 3 päästöjä sekä kehittämällä maidon hinnoitteluun kestävän kehityksen kannustimemallin, joka otetaan käyttöön vuonna 2023.

Arla Foods ‑konsernin kokonaisliikevaihto kasvoi 23,2 prosentilla 13,8 miljardiin euroon verrattuna vuonna 2021 saavutettuun 11,2 miljardiin euroon. Liikevaihto kasvoi pääasiassa hinnankorotusten seurauksena. Vuonna 2022 Arla Foods saavutti 382 miljoonan euron nettotuloksen, mikä vastaa 2,8 prosenttia liikevaihdosta ollen yrityksen 2,8–3,2 prosentin tavoitealueen alarajan tuntumassa.

Maidontuottajille maksettu korkeampi hinta auttoi tuottajiin kohdistuvaa painetta heidän tuotantokustannustensa noustessa rehun, lannoitteiden ja energian hintojen kohotessa ennennäkemättömiin lukemiin. Nämä toimet tukivat tuottajia myös investoinneissa, joita tarvitaan heidän vahvistaessaan vastuullista maidontuotantoa.

”Inflaatio ja epävakaus koettelivat sekä tuottajia että yritystämme vuonna 2022. Haastavista olosuhteista huolimatta saavutimme vakaan tuloksen samalla kun edistimme kestävää kehitystä. Vuonna 2022 osuuskuntamme teki historiaa esitellessään kestävän kehityksen kannustinmallin, joka sitoo maidonhinnan kestävän kehityksen toimenpiteisiin ja tavoitteisiin. Tämä osoittaa, että haluamme olla edistyksellisen maidontuotannon edelläkävijä”, sanoo Arla Foodsin hallituksen puheenjohtaja Jan Toft Nørgaard.

Edullisempiin tuotteisiin siirtyminen ja kulutuksen vähentyminen jarruttivat brändikasvua

Brändien volyymikasvu hidastui vuonna 2022, vaikka kasvu oli ollut poikkeuksellisen vahvaa kahden koronapandemiavuoden aikana. Hidastumiseen vaikuttivat kuluttajien elinkustannuskriisi ja koko arvoketjuun kohdistuva paine. Kuluttajien ostovoiman laskuun vaikutti merkittävästi erityisesti Euroopassa ja Afrikassa se, että kuluttajat sekä vaihtoivat edullisempiin tuotteisiin että kuluttivat yleisesti ottaen vähemmän meijerituotteita. Vuoden 2022 loppuun mennessä Euroopan meijerituotteiden kysyntä oli laskenut noin 5 prosenttia verrattuna vuoden 2021 vastaavaan ajankohtaan.

”Elinkustannuskriisi vaikutti liiketoimintaamme kaikkialla maailmassa. Erityisesti se vaikutti lisäarvoa tuottaviin brändeihimme, joiden volyymit laskivat 3,2 prosentilla. Muutamia poikkeuksia tähän olivat foodservice-liiketoimintamme Arla® Pro, Arla® Protein ja StarbucksTM, jotka kaikki kasvoivat. Myös kansainvälisen liiketoimintamme volyymit kasvoivat, kun Puck®ylsi hyviin suorituksiin Lähi-idässä”, sanoo Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh.

Inflaatio koetteli liiketoiminta-alueita

Arla Foodsin liiketoiminta jaetaan neljään alueeseen.

Arla Euroopan kohdalla historiallisen korkea inflaatio johti tuntuviin hinnankorotuksiin kaikkialla Euroopassa. Liikevaihto kasvoi 17,4 prosentilla 7 771 miljoonaan euroon verrattuna vuonna 2021 saavutettuun 6 621 miljoonaan euroon. Brändivolyymivetoinen kasvu heikkeni 4,2 prosenttia kuluttajien siirtyessä edullisempiin vaihtoehtoihin ja etsiessä tarjouksia. Joidenkin tuoteryhmien ja tuotemerkkien volyymit laskivat tuntuvasti. Voimakkain vaikutus kohdistui voi‑ ja levitekategoriaan, jossa volyymi laski 7,0 prosenttia. Haasteista huolimatta Arla Foodsin Alankomaat-Ranska-Belgia-klusteri saavutti 1,3 prosentin kasvun brändituotteissa. Starbucksin kasvu oli 14,4 prosenttia, Arla Proteinin 48,1 prosenttia ja Arla Pron 20,4 prosenttia.

Arlan kansainvälisten liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 17,2 prosentilla 2 463 miljoonaan euroon verrattuna vuonna 2021 saavutettuun 2 101 miljoonaan euroon. Suurin osa kehityksestä liittyi hinnankorotuksiin, jotka olivat välttämättömiä nousevien tuotantokustannusten kompensoimiseksi. Brändivolyymivetoinen kasvu laski 1,2 prosenttia. Samaan aikaan brändituotteet ylsivät ennätykselliseen kasvuun Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa, joissa volyymit kasvoivat 4,3 ja 21,3 prosentilla. Kiinan liiketoimintaan kohdistui haasteita koko vuoden kestäneiden koronarajoitusten takia.

Arla Foodsin kokonaan omistama tytäryhtiö Arla Foods Ingredients (AFI)kasvatti lisäarvoa tuottavien proteiinituotteiden volyymia 6,8 prosentilla ja liikevaihtoaan 29,5 prosentilla 1 028 miljoonaan euroon verrattuna edellisvuoden vastaavan ajankohdan 794 miljoonaan euroon. AFI:n heraproteiiniin ja laktoosiin erikoistuneiden tuotteiden vahva kysyntä turvasi tuloksen erittäin dynaamisessa markkinaympäristössä, jossa energian ja raaka-aineiden hinnat olivat ennätyksellisen korkeat.

Globaalin teollisuusmyynnin myymien kiinteiden maitotuotteiden kokonaisosuus nousi 23,6 prosenttiin verrattuna edellisvuonna saavutettuun 22,1 prosenttiin. Liiketoimintayksikön liikevaihto kasvoi raaka-aineiden hinnankorotusten seurauksena 45,2 prosentilla 2 531 miljoonaan euroon verrattuna vuonna 2021 saavutettuun 1 743 miljoonaan euroon.

Maitotilojen hiilidioksidipäästöjen alentaminen eteni suunnitellusti

Arla Foods -konsernin päästövähennysohjelmissa saavutettiin odotetut tavoitteet vuonna 2022.

Arla Foods vähensi luokkien 1 ja 2 päästöjä 4 prosenttiyksiköllä vuonna 2022. Vaikka yrityksen suunnitelmat siirtyä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energialähteisiin säilyvät ennallaan, kaasutoimitusten häiriöiden riski Euroopassa edellytti väliaikaista siirtymistä öljyyn tiettyjen tuotantolaitosten toimitusten jatkuvuuden varmistamiseksi. Muutoksen tuomia lisääntyneitä päästöjä Arla Foods kompensoi ostamalla lisää uusiutuvan sähkön alkuperätakuun sertifikaatteja. Lisäksi Arla Foods ilmoitti uudesta tavoitteesta käyttää 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa Euroopan toiminnoissaan vuoteen 2025 mennessä. Tätä tavoitetta tukevat solmitut sähkönhankintasopimukset.

Vuonna 2022 Arla Foods ryhtyi vauhdittamaan luokan 3 päästötavoitteiden saavuttamista lanseeraamalla kestävän kehityksen kannustinmallin, joka sitoo tuottajien saaman maidon hinnan maatilalla toteutettuihin vastuullisuustoimiin. Kun kestävän kehityksen kannustinmalli otetaan käyttöön vuonna 2023, tuottajat voivat tulevaisuudessa ansaita jopa 3 senttiä maitokiloa kohti toimistaan, jotka edistävät Arla Foodsin asettamia päästövähennystavoitteita. Kannustinmallissa huomioidaan myös muita, esimerkiksi luonnon monimuotoisuutta tukevia kestävän kehityksen toimenpiteitä.

Ennuste vuodelle 2023

Arla Foods odottaa korkean inflaation ja epävakauden vaikuttavan liiketoimintaan myös vuonna 2023. Peder Tuborgh kommentoi tilanteen vaikutuksia näin:

”Vuosi 2023 tulee epäilemättä olemaan uusi vaikea vuosi, kun maailmanlaajuisesti haastava taloudellinen toimintaympäristö ja Ukrainassa meneillään oleva sota vaikuttavat edelleen energiamarkkinoihin ja toimitusketjuihin. Tuottajien kustannuspaineet ovat lievittyneet jonkin verran, minkä seurauksena odotamme kysynnän ja tarjonnan tasapainon palautuvan meijerituotteiden markkinoille vuoden 2023 aikana. Odotamme myös brändikasvun hidastuvan edelleen kuluttajien ostovoiman heikkenemisen ja taantuman pelon vuoksi.”

Kuluttajiin todennäköisesti koko vuoden 2023 vaikuttava elinkustannuskriisi on johtanut siihen, että Arla Foodsin Future26-strategian keskeistä taloudellista mittaria on tarkistettu alaspäin. Vaikka suurin osa Future26-strategian sisällöstä on edelleen ennallaan, Arlan Foodsin brändivolyymien kasvun tavoitteita oli tarkistettava.

Taloudellinen vaikutus on voimakkain vuosina 2022 ja 2023. Arla Foods arvioi palaavansa takaisin kasvun tielle vuonna 2024. Näiden oletusten perusteella Arla Foods odottaa brändivolyymiensa laskevan 1,5–3,5 prosentilla vuonna 2023 ja kasvavan 1–4 prosentilla jälleen vuonna 2024 ja siitä eteenpäin koko strategiajakson ajan.

Konsernin liikevaihdon vuonna 2023 odotetaan olevan 13,6–14,2 miljardia euroa ja liiketuloksen 2,8–3,2 prosenttia. Tehostamisen tuomien säästöjen arvioidaan olevan 55–85 miljoonan euron luokkaa. Velkaantuneisuusasteen odotetaan olevan alueella 2,4–2,8 prosenttia.

Arla Foods julkaisee vuoden 2022 vuosikertomuksensa ja kestävän kehityksen raporttinsa 23. helmikuuta täällä.

Avainluvut vuonna 2022

Konsernin liikevaihto 13,8 miljardia euroa
Maitomäärä13,5 miljardia kg
Liiketulos 2,8 %
Tehostamisen tuomat nettosäästöt 101 miljoonaa euroa
Velkaantuneisuusaste 3,0
Strateginen brändivolyymivetoinen liikevaihdon kokonaiskasvu ‑3,2 %, mukaan lukien Lurpak® Arla ® Puck® Castello® Starbucks®

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt Arla Suomen viestinnän kautta: sirpa.rinne@arlafoods.com

Arla Oy on paikallinen maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin maidontuottajille kuin asiakkaille. Kuluttajille tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen. Yrityksessämme työskentelee 390 henkeä. Liikevaihtomme oli 316 miljoonaa euroa vuonna 2021. Arla Suomi -yhteistyöryhmä kattaa yhdeksän meijeriä ja yli 400 suomalaista maitotilaa. Arla Oy kuuluu kansainväliseen Arla Foods -konserniin. Yhdessä luomme kestävää tulevaisuutta, jossa planeettamme ja ihmiset voivat hyvin.www.arla.fi

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja

Lataa Images & Videos