Lehdistötiedote

Arla Foodsin tulos 2016: Vahvaa brändikasvua epävakailla markkinoilla

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Kulunut vuosi oli raakamaidon tuotannon ja maidontuottajahintojen kannalta erittäin epävakaa. Arla Foodsin tulos ylitti kuitenkin tavoitteet, ja konsernin nettovoitto oli 3,6 prosenttia liikevaihdosta, brändivolyymista saatava liikevaihto oli 5,2 prosenttia ja brändiliikevaihdon osuus kasvoi 44,5 prosenttiin.

Maidon alhainen hinta globaalisti oli tyypillistä vuoden 2016 kahdeksalle ensimmäiselle kuukaudelle, sillä maidosta oli ylituotantoa etenkin Euroopassa. Euroopan maidontuotanto laski hieman vuoden toisella puoliskolla, minkä seurauksena maidon hinta nousi merkittävästi.

”Good Growth 2020 -strategiamme on ohjannut toimintaamme vuonna 2016, kun olemme pyrkineet välttymään Euroopan erittäin epävakaan markkinatilanteen vaikutuksilta. Keskitymme aiempaa voimakkaammin brändien ja tuoteryhmien kehittämiseen sekä maantieteellisiin markkina-alueisiimme. Onnistuimme rakentamaan markkinaosuuksiamme monilla strategisilla kasvualueillamme EU:n ulkopuolella”, Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh toteaa.

”Tämä oli tuottajaomistajillemme erittäin raskas vuosi, sillä viimeisten kahden ja puolen vuoden alhaiset maidonhinnat vaikuttivat myös meihin”, Peder Tuborgh sanoo.

Hintojen globaali lasku vaikutti liikevaihtoon

Konsernin liikevaihto laski 6,8 prosenttia 9,57 miljardiin euroon (10,26 miljardia euroa vuonna 2015). Lasku johtuu suoraan globaalien markkinoiden alhaisemmista myyntihinnoista, joiden taustalla ovat Euroopan suuri maitomäärä vuoden 2016 alkupuoliskolla sekä epäedulliset valuuttakurssit.

Brändimyynnin osuus kasvoi

Vaikka omistajatuottajien Arlalle toimittama maitomäärä oli kokonaisuudessaan pienempi kuin vuonna 2016, Arla onnistui siirtämään yli 340 kiloa maitoa bulkkituotteista kannattavampaan vähittäis- ja ruokapalvelumyyntikanavaan.

Arlan strategiset brändit kasvoivat nopeammin vuonna 2016 ja kasvattivat strategiseen brändimyyntiin perustuvaa liikevaihtoa eli strategisten brändituotteiden myyntimäärien kasvua vakiohinnoilla:

  • Arla® kasvoi 4,5 prosenttia (2,5 prosenttia vuonna 2015)
  • Lurpak® kasvoi 7,7 prosenttia (6,1 prosenttia vuonna 2015)
  • Castello® kasvoi 3,0 prosenttia (0,1 prosenttia vuonna 2015)
  • Puck® kasvoi 10,6 prosenttia (9,9 prosenttia vuonna 2015)

”Brändimme pärjäsivät hyvin ja ylittivät 4–5 prosentin yleisen kasvutavoitteen. Strategiseen brändimyyntiin perustuvan liikevaihdon kasvu oli 5,2 prosenttia. Parhaaseen suoritukseen ylsi Puck®, joka saavutti erinomaisen tason Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Se on nyt koko alueen juustolevitteiden ykkönen. Arla®-brändin vahvan kasvun perustana ovat lisääntyneet investoinnit innovatiivisiin ja erikoistuneisiin tuoteryhmiin, kuten Arla Natural®, Arla Lactofree®, skyr ja muut runsasproteiiniset tuotteet, sekä äidinmaidonkorvikkeet, kuten Arla Baby & Me®”, Peder Tuborgh sanoo.

Hyvä suoritus strategisilla kasvumarkkinoilla

Eurooppa on Arlan kaupallinen ydinalue, jonka osuus konsernin liikevaihdosta vuonna 2016 oli 66 prosenttia ja volyymiin perustuva liikevaihdon kasvu 1,3 prosenttia.

Arlan EU:n ulkopuolisilla strategisilla kasvumarkkinoilla saavutettiin vuonna 2016 tähän mennessä suurin volyymiin perustuva liikevaihdon kasvu, 9,5 prosenttia. Se perustui pääasiassa onnistumisiin Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa (kasvu 31,2 prosenttia) ja Saharan eteläpuolisessa Afrikassa (kasvu 15,8 prosenttia). Arla raportoi Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa 3,8 prosentin volyymiin perustuvan liikevaihdon kasvun ja Yhdysvaltojen markkinoilla 7,8 prosentin strategisten brändituotteiden volyymiin perustuvan liikevaihdon kasvun.

”Kasvu on tällä hetkellä nopeinta Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa, missä tavoitteemme on vähittäis- ja ruokapalvelumyynnin liikevaihdon nelinkertaistaminen vuodesta 2015 vuoteen 2020 mennessä. Tämän strategisen tavoitteen toteuttaminen etenee aikataulun mukaisesti, ja meillä on vahvat asemat lastenruoissa, Food service -puolella ja jopa kasvavassa juustotuoteryhmässä. Kasvua ovat vauhdittaneet toimenpiteemme, joissa kuluttajia on sitoutettu digitaalisten kanavien ja verkkokaupan kautta”.

Arla Foods Ingredients, joka on Arla Foodsin kokonaan omistama tytäryhtiö ja monissa elintarvikeryhmissä käytettävien herapohjaisten raaka-aineiden globaali markkinajohtaja, raportoi vuodelta 2016 5 prosenttia liikevaihdon kasvua 545 miljoonaan euroon tuotevalikoiman paranemisen ja myyntimäärien kasvun ansiosta.

Odotukset vuodelle 2017

Arla Foods odottaa konsernin liikevaihdon kasvavan hieman vuonna 2017. Odotukset kohdistuvat brändiliiketoiminnan kasvun jatkumiseen ja globaalien markkinoiden hintojen nousuun. Arlan vuoden 2017 nettovoitto-osuuden tavoite on 2,8–3,2 prosenttia.

”Olemme varmoja, että liiketoimintaamme tekemät parannukset ja Good Growth 2020 -strategiamme antavat meille hyvän aseman ja varmistavaa, että pystymme hyödyntämään kehittyvien ja globalisoituvien markkinoiden potentiaalin täysimääräisesti vuonna 2017. Arlan markkina-asema innovatiivisena meijeriyrityksenä vahvistuu entisestään, ja tarjoamme luonnollisia ja terveellisiä maitopohjaisia tuotteita kuluttajille ja asiakkaille ympäri maailman”, Peder Tuborgh toteaa.

Arla Foods julkaisee tilinpäätöksensä 2. maaliskuuta. Arla Suomen (Arla Oy:n) tulos julkistetaan huhtikuussa.

Lisätietoa Arla Foodsin vuoden 2016 tuloksesta löydät täältä (englanniksi). Sivulla on mm. Arla Foodsin konsernijohtajan Peder Tuborghin videohaastattelu.

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. 630 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Muoniosta Ylivieskaan ja Skåldön saarelle Tammisaaressa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja