Lehdistötiedote

Arla Oy:n emoyhtiön Arla Foodsin tulos vuodelta 2015 on julkaistu

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla Foodsin tulos vuodelta 2015 oli vahva haasteellisista olosuhteista huolimatta – olihan vuosi 2015 maailmanlaajuisesti rankka meijeriteollisuudelle. Maidontuotannon kasvu Euroopassa, vähentynyt kysyntä Kiinassa ja Venäjän tuontikielto painoivat alas meijerituotteiden maailmanmarkkinahintoja. Arla Foods selvitti tiensä haasteiden läpi myymällä onnistumalla myymään enemmän brändituotteita ja ammattikeittiöille suunnattuja tuotteita sekä vähentämällä kustannuksiaan.


Arla Foodsin liikevaihto vuodelta 2015 päätyi 10,3 miljardiin euroon. Laskua oli 3,3 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, mutta tulos vastasi silti yrityksen odotuksia.

- Tiesimme, että vuosi 2015 olisi kova kaikilla markkinoilla, ja niinhän se olikin. Maitotuotteiden maailmanmarkkinahinnat ovat olleet kovan paineen alla koko vuoden ja tällä on ollut vaikutusta erityisesti maidontuottajiemme taloudelliseen tilanteeseen, toteaa Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh.

- Huolimatta siitä, että vuosi oli meijeriteollisuudelle kova me onnistuimme saavuttamaan tavoitteemme. Teimme kovasti töitä sen eteen, että globaaleilla markkinaheilahteluilla ei olisi vaikutusta tulokseemme – olemme vähentäneet kuluja ja parantaneet markkina-asemaamme Euroopassa. Samalla olemme onnistuneet brändituotteillamme myös EU:n ulkopuolelle, Tuborgh toteaa.


Päivitetty strategia vuoteen 2020
Arla Foods julkaisi äskettäin uuden strategian vuoteen 2020, jonka avulla yritys pyrkii kasvamaan kahdeksassa globaalissa tuote (meijeri)kategoriassa ja kuudella markkina-alueella. Lisää strategiasta täältä (englanniksi).

 - Pyrimme kasvattamaan brändimyyntiämme EU:n ulkopuolisilla markkinoilla, mutta myös Euroopassa. Luotamme hyviin tuoteinnovaatioihimme ja lisäämme markkinointia niitä tukemaan. Uskomme, että strategiamme on oikea sekä meille että maidontuottajillemme, sillä keskitymme orgaaniseen kasvuun olemassa olevien tuotemerkkiemme avulla, sanoo Peder Tuborgh.


Arla Foodsin vuosikertomus julkaistaan kokonaisuudessaan 24. helmikuuta.

Arla Oy:n tulos vuodelta 2015 julkistetaan huhtikuun puolivälissä.

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. 630 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Muoniosta Ylivieskaan ja Skåldön saarelle Tammisaaressa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja