Lehdistötiedote

Arla Foodsilla kasvua vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla

Vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla Arla Ingmanin emoyhtiön Arla Foodsin avainsanana on ollut kasvu. Liikevaihdon 12 prosentin kasvun taustatekijöitä olivat muiden muassa fuusioituminen saksalaisen Hansa-Milchin kanssa ja markkinahintojen nousu. Arla Foods nosti huomattavasti myös omille tuottajilleen Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa maksettavaa maidon tuottajahintaa. Myös Suomessa tuottajille maksettavaa maidonhintaa on korotettu alkuvuonna.

Vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla Arla Foods maksoi ruotsalaisille ja tanskalaisille tuottajilleen maidosta 1,2 miljardia Tanskan kruunua (161 miljoonaa euroa) enemmän kuin vastaavalla jaksolla vuonna 2010. Maidon tilityshinta on näin ollen noussut 14 prosenttia.

Liikevaihdon kasvu liittyy Arlan ydinmarkkina-alueisiin – erityisesti Saksaan, jossa Arla fuusioitui kuluvana vuonna paikallisen Hansa-Milch-meijerin kanssa – sekä kansainvälisiin kasvumarkkinoihin, jotka nekin kehittyivät erittäin myönteiseen suuntaan puolivuotiskauden aikana.

Vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon liikevaihto oli yhteensä 27 miljardia Tanskan kruunua (3,6 miljardia euroa). Vuoden 2010 vastaavan jakson liikevaihto oli 24 miljardia Tanskan kruunua (3,2 miljardia euroa). Arlan vuoden 2015 strategiassa koko vuoden tavoitteena on 75 miljardia Tanskan kruunua (10,1 miljardia euroa), johon pyritään yritysostoilla, fuusioilla ja orgaanisella kasvulla.

”Julkaistussa osavuosituloksessa on nähtävissä liikevaihdon kasvua ja koko konsernin laajuista orgaanista kasvua noin 7 prosenttia. Vaikka kuluttajat ovat viimeaikaisen taloudellisen epävarmuuden takia Euroopan tärkeimmillä markkina-alueilla vieläkin varovaisia, kansainvälisillä markkinoilla – erityisesti Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa – on havaittavissa vahvaa kasvua: liikevaihto kasvoi kyseisillä alueilla 18 prosenttia”, toteaa Arla Foodsin pääjohtaja Peder Tuborgh.

Kuluttajapakkauksissa myytävän maitojauheen myynti kehittyy tasaisesti Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Kehityksen taustalla ovat Arlan viime vuosina kehittämät ravitsemusarvoltaan korkeat tuotteet, jotka ovat hinnaltaan edullisia alueen kuluttajille. Tuorejuustojalosteiden myynti on myös vahvassa kasvussa. Tuorejuustotuotteiden kuluttajamerkkinä on Pucko, jolla on vahva asema Lähi-idässä.

Myös kasvumarkkinoilla, kuten Venäjällä ja Yhdysvalloissa, saavutettiin vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla hyviä kasvulukuja.

Pohjoismaisilla markkinoilla meijerituotteisiin kohdistuu paineita
Talouskriisin seuraukset vaikuttivat edelleen Arlan tuoretuotteiden ja juuston kuluttajamyyntiin Pohjoismaissa ensimmäisellä puolivuotiskaudella. Suomessa meijerimarkkinoilla vallitsee voimakas hintakilpailu, ja Ruotsissa meijerituotteiden vähittäismyyntiin kohdistuu paineita. Tällä on vaikutuksensa myös Arlaan, ja erityisesti kypsytettyjen juustojen myyntiin kohdistuu paineita. Toisaalta Arlan laktoosittomien tuotteiden myynti erityisesti ruotsalaisille kuluttajille on kasvussa. Suomesta viedään muun muassa laktoosittomia ruoanlaittotuotteita Ruotsiin.

Norjassa Arla toi onnistuneesti markkinoille Starbucks-jääkahvin ja Rynkeby-tuoremehun, joiden valmistajana on Arla Group.

Kolme vahvaa tuotemerkkiä
Arlan strategiassa ovat ensisijaisina kolme maailmanlaajuisesti myytävää tuotemerkkiä Arla, Lurpak (voi) ja Castello (erikoisjuustot). Tuotemerkkien profiilin ja myynnin edistämisellä pyritään luomaan uutta kasvupohjaa Arlalle. Esimerkiksi Castello-tuotteiden myyntiä edistettiin vuoden 2011 alkupuoliskolla julkaisemalla tuotteet uudelleen uudistetulla ulkoasulla kansainvälisen kampanjan voimin. Lisäksi House of Castello -tuoteperheessä esiteltiin uusia juustoja. Kokonaisuutena markkinat laajenivat 15 prosenttia, Arla-tuotemerkki kasvoi 14 prosenttia ja Lurpak-tuotemerkin liikevaihto kasvoi 21 prosenttia ensimmäisellä puolivuotiskaudella.

Tärkeä askel Saksan ydinmarkkina-alueella
Vuoden ensipuoliskolla Arla Foods teki merkittävän läpilyönnin Saksan 80 miljoonan kuluttajan markkinoille.

Arla fuusioitui osuusmeijeri Hansa-Milchin kanssa, jolla on noin 650 tuottajajäsentä. Arlan osuuskunnan omistajiin kuuluu fuusion myötä siis myös saksalaisia maidontuottajia, joiden maidosta pohjoissaksalainen Upahlin meijeri tuottaa pääasiassa maitoa, kermaa ja jogurttia. Nämä tuoremaitotuotteet täydentävät tärkeällä tavalla Arlan fuusiota edeltävää toimintaa Saksassa, joka sisälsi pääasiassa Tanskassa valmistetun juuston (mm. Arla Buko), voin ja rasvaseosten (pääasiassa Arla Kærgaarden) myyntiä.

Hansa-Milch-fuusio oli ensimmäinen vaihe suunnitelmissa, joita Arlalla on Saksan markkinoiden varalle. Suunnitelmissa edettiin heinäkuussa 2011, kun Arla teki ostotarjouksen eteläsaksalaisesta Allgäuland Käsereien -meijeristä, jolla on noin 1 800 maidontuottajaa.

Lue lisää Arla Foodsin tärkeimmistä tapahtumista vuoden 2011 ensimmäisella puoliskolla pdf-liitteestä.

Avainlukuihin voit tutustua lähemmin Arla Foodsin kotisivulla www.arla.com.

Arla Ingman on yksi Suomen johtavista meijerialan yrityksistä. Haluamme tarjota kuluttajille luonnollisia ja innostavia maitopohjaisia meijerituotteita. 

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja

Liittyvä Dokumentit