Lehdistötiedote

Arlan uuden juuston matka maatilalta kauppaan on maailman läpinäkyvin – kuluttajille on tarjolla suomalaisen innovaation avulla avattua ainutlaatuista tietoa

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Ruoantuotannon vastuullisuus ja läpinäkyvyys on suomalaisille tärkeää. Tietoa elintarvikkeiden valmistusketjusta on kuitenkin usein vaikeaa ellei mahdotonta löytää. Arla Suomen lanseeraama Yhden tilan luomuemmental on poikkeus. Se on jopa maailman mittakaavassakin ainutlaatuinen juusto, sillä sen syntymatkasta maitotilalta kauppaan tarjotaan kuluttajalle ennennäkemätön määrä tietoa.

“Tämän kaiken mahdollistaa Arla Suomen kehittämä Arla Maitoketju. Se on lohkoketjuteknologiaa hyödyntävä innovatiivinen digisovellus, joka kerää kattavasti tietoa maitotilalta, valmistuksesta ja muista kuluttajia kiinnostavista osa-alueista”, kertoo Arla Suomen Brand and Category Manager Arja Westman. “Tutkimusten perusteella 67 % suomalaisista haluaisi, että heidän ostamansa elintarvikkeet olisivat jäljitettävissä aina maatilalle saakka. Haluamme vastata tähän toiveeseen”.

”Poikkeuksellinen läpinäkyvyys tulee ravistelemaan koko ruokaketjua”

Arla Maitoketju on herättänyt paljon huomiota myös Suomen ulkopuolella. Arla Suomen Head of Digital and Technological Innovation Tomi Sirén uskoo, että Yhden tilan luomuemmentalin syntymatkan poikkeuksellinen läpinäkyvyys tulee ravistelemaan ruoka-alan käsityksiä siitä, mikä ylipäänsä on mahdollista.

“Olemme kehittäneet Maitoketjua yli kolmen vuoden ajan, ja tavoitteenamme on alkaa tarjota kattavaa valmistustietoa entistä useammista Arlan tuotteista. Sovelluksen laajentuminen esimerkiksi muihin Pohjoismaihin on myös täysin mahdollista”, Sirén toteaa.

Yhden tilan luomuemmentalin syntymatkasta kertovia tietoja pääsee tarkastelemaan Arla Suomen verkkopalvelussa. Maitotilalta on mahdollista nähdä mm. lypsypäivänä lypsettyjen lehmien lukumäärä, työvuorossa olleen työntekijän nimi sekä tietoa lehmien ulkoilusta, elintilasta ja rehusta. Meijerissä Maitoketjuun tallentuu tietoa eri valmistusvaiheista. Myös juustomestarin arviot valmistuvan juuston mausta, tuoksusta ja rakenteesta sekä juustopakkauksen matka kaupan hyllylle ovat kaikkein nähtävillä.

“Kuluttaja voi nyt kurkistaa ruoan tuotannon kulissien taakse ja nähdä, mitä kaikkea siellä tapahtuu ja ketkä kantavat vastuun tuotteen laadusta”, sanoo Arja Westman. ”Ennen vanhaan ihminen saattoi hyvinkin tuntea ruoantuottajat henkilökohtaisesti. Moderni teknologia auttaa meitä jälleen ymmärtämään, mistä ruokamme tulee”.

Yhden tilan juustossa tarvittava maito pidetään tarkoin erillään muusta maidosta

Arlan Yhden tilan luomuemmental on artesaanijuusto, jonka valmistus alkaa korkealaatuisesta suomalaisesta Tikan maitotilalla Kurikassa ja Rannan maitotilalla Teuvalla tuotetusta luomumaidosta. Uudenlaisten digitaalisten ratkaisujen lisäksi sen syntymatka edellyttää paljon taustatyötä. Esimerkiksi tuotteeseen tarvittava maito on pidettävä kuljetuksissa ja meijerissä tarkoin erillään kaikesta muusta maidosta. Juuston valmistus vaatii myös vankkaa kokemusta. Juustomestarin johdolla kolme kuukautta kestävä valmistus kypsytyksestä kellarointiin ja harkon leikkaamiseen tehdään tinkimättömällä ammattitaidolla Porlammin juustomeijerissä.

Maidon Yhden tilan juustoon tuottavat maidontuottajat ovat Arla Suomi -yhteistyöryhmään kuuluvan Hämeenlinnan Osuusmeijerin tuottajia.


Tutustu Arlan verkkosivuilla Arla Maitoketjuun ja Yhden tilan tuoteperheeseen.

Lisätietoja:

Arja Westman
Brand & Category Manager
+358 45 176 2889
arja.westman@arlafoods.com

Tomi Sirén
Head of Digital and Technological Innovations
+358 40 417 9535
tomi.siren@arlafoods.com

Sirpa Rinne
Viestintäjohtaja
+358 400 685 975
sirpa.rinne@arlafoods.com

Arla Oy: Olemme paikallinen maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme kuluttajille luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen. Meillä työskentelee 350 henkeä ja liikevaihtomme oli 335 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yrityksemme kuuluu kansainväliseen Arla Foods -konserniin, jonka tavoitteena on olla hiilineutraali meijeri vuoteen 2050 mennessä. Me Suomessa aiomme saavuttaa tavoitteen etuajassa. Arla Suomi -yhteistyöryhmään kuuluu 10 yhteistyömeijeriä ja 450 maidontuottajaa eri puolilla Suomea. www.arla.fi

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja