Lehdistötiedote

Arla Foodsin liikevaihto vuonna 2018 kääntyi kasvuun haastavan alun jälkeen

Arla.Web.Core.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Haastavan ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen Arla Oy:n emoyhtiön Arla Foodsin myynti ja brändien osuus liiketoiminnasta kasvoivat vuonna 2018. Calcium-muutosohjelman tuottamat säästöt ylittivät selkeästi konsernin ohjelmalle asettamat tavoitteet.

Konsernin liikevaihto kasvoi 10,4 miljardiin euroon (10,3 mrd. € vuonna 2017 ja 9,6 mrd. € vuonna 2016). Tämä johtui pääasiassa brändien myynnin vahvasta 3,1 prosentin kasvusta, sillä kuluttajille tarjottiin laaja valikoima odotukset täyttäviä maitotuotteita.

Calcium-muutosohjelma ylitti tavoitteet

Vuonna 2018 Arla Foodsin kilpailukyky parani. Sitä vauhditettiin Calcium-muutosohjelmalla, johon Arla ryhtyi haastavan ulkoisen kehityksen, kuten Ison-Britannian punnan ja Ruotsin kruunun heikentymisen vuoksi.

Calcium-muutosohjelman tavoitteena on tehdä Arlasta tehokkaampi ja kilpailukykyisempi meijeriyritys tuottamalla vuoteen 2021 mennessä kestävällä tavalla yli 400 miljoonan euron säästöt. Vuonna 2018 Calciumin tuottamat säästöt ylittivät merkittävästi alkuperäisen 30 miljoonan euron tavoitteen, sillä säästöt nousivat jopa 114 miljoonaan euroon.

– Voin ilokseni todeta, että koko organisaatio on sitoutunut Calciumiin. Muutamme parhaillaan merkittävästi tapaamme työskennellä ja investoida yritykseemme. Tämän ansiosta liiketoimintamme tulos parani läpi vuoden ja aloitimme vuoden 2019 huomattavasti paremmasta tilanteesta kuin viime vuoden, Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh toteaa tuloksista.

Brändien myynti kasvoi

Arla Foods haluaa vahvistaa asemaansa johtavana kansainvälisenä meijeriyrityksenä keskittymällä kahteen kaupalliseen tulosyksikköön, jotka ovat Eurooppa ja muut kansainväliset markkinat.

Ydinbrändien kokonaisliikevaihto Euroopassa oli 6 507 miljoonaa euroa, mikä oli 62 prosenttia koko Arla-konsernin liikevaihdosta. Tämä ylitti odotukset ja tuotti vahvan 2,5 prosentin brändikasvun. Erityisesti tuoretuotteet olivat kuluttajien suosiossa. Esimerkiksi Arla® Skyrin myynti kasvoi 22 prosenttia ja Arlan luomumaidon myynti kasvoi 2,7 prosenttia.

Valuuttakurssit vaikuttivat kielteisesti Arlan Euroopan ulkopuolisten kansainvälisten kasvumarkkinoiden liikevaihtoon. Tästä huolimatta Arlan kansainvälisen liiketoiminnan brändimyyntiin perustuva liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia ja kokonaisliikevaihto oli 1 576 miljoonaa euroa. Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka ovat edelleen Arlan suurimmat Euroopan ulkopuoliset markkina-alueet, joilla Arlan liikevaihto kasvoi 560 miljoonaan euroon vuonna 2018 (549 milj. € vuonna 2017). Kraft-brändin sulatejuustoliiketoiminnan hankinnan makeis-, ruoka- ja juomayritys Mondelézilta on tarkoitus vahvistaa merkittävästi Arlan asemaa Lähi-idän markkinoilla.

– Me toimimme globaaleilla markkinoilla, joilla ruokatrendit muuttuvat nopeasti ja joilla on poliittista epävarmuutta ja volatiliteettia. Teimme silti hyviä tuloksia eri puolilla maailmaa, ja siitä on hyvä jatkaa vuonna 2019. Good Growth -strategiamme ansiosta olemme oikealla tiellä ja voimme vahvistaa liiketoimintaamme kestävällä tavalla, sanoo Peder Tuborgh.

Brändimyynnin osuus ylitti pitkäaikaisen tavoitteen

Vuonna 2018 brändimyynnin osuus kasvoi 3,1 prosenttia ja oli kokonaisuudessaan 45,2 prosenttia, joten Arla ylitti pitkäaikaisen 45 prosentin brändimyyntitavoitteensa.

Arla®-brändi on keskeisessä asemassa konsernin globaalissa liiketoiminnassa, ja vuonna 2018 Arla®-brändin myynti kasvoi 0,2 prosentilla 3 034 miljoonaan euroon. Voi- ja levitebrändi Lurpak®:n myynti kasvoi 6,3 prosentilla 561 miljoonaan euroon, ja Arlan Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa suositun Puck®-juustobrändin myynti kasvoi 3,8 prosentilla 352 miljoonaan euroon. Arlan Castello-erikoisjuuston myynti laski 0,6 prosentilla 180 miljoonaan euroon pääasiassa valuuttojen vaihtokurssien vuoksi. Euroopan kuuma kesä vaikutti myönteisesti esimerkiksi kahvia tai kaakaota sisältävien maitopohjaisten juomien myyntiin, joka kasvoi 10,1 prosentilla 248 miljoonaan euroon.

– Brändit ovat liiketoimintamme sydän, ja siksi onkin äärimmäisen tärkeää, että tarjoamme tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien tarpeisiin ja muuttuviin ruokailutottumuksiin. Olemme sitoutuneet tarjoamaan suosittuja brändejä ja innovaatioita kuten ravitsevia, mukaan otettavia välipaloja, jotta Arla-brändi kiinnostaa jatkossakin kuluttajia, Arla Foodsin talousjohtaja Natalie Knight sanoo.

Investoinnit ja odotukset vuodelle 2019

Vuodesta 2019 tulee merkittävien investointien vuosi, sillä vahvan taseen ansiosta Arla Foods voi sijoittaa uusiin teknologioihin ja toimitusketjuun menestyäkseen myös tulevaisuudessa. Yhtiö aikoo investoida 458 miljoonaa euroa vuonna 2019. Tärkeimpiä hankkeita ovat Saksan Pronsfeldiin tuleva uusi maitojauhetorni, Pohjois-Euroopan tuotantolaitosten laajennukset ja modernisoinnit sekä Arla Foods Ingredientsin suuret investoinnit.

Arla aikoo jatkossakin edistää brändikasvua sekä Euroopassa että kansainvälisillä markkinoilla. Konsernin liikevaihdon odotetaan vuonna 2019 olevan 10,2–10,6 miljardia euroa ja nettovoitto-osuuden odotetaan asettuvan 2,8–3,2 prosentin tavoitteeseen.

EU:n ja Ison-Britannian neuvottelujen jatkuessa Brexit on Arla Foodsin odotuksiin vaikuttava muuttuva tekijä. Tilannetta arvioidaan Arlalla jatkuvasti ja samalla yrityksessä valmistaudutaan eri skenaarioihin. Arla Foods painottaa edelleen sitä, että se kannattaa tavaroiden ja ihmisten vapaata liikkuvuutta.

Arla Foods -konsernin vuosikertomus julkaistaan kokonaisuudessaan 28. helmikuuta osoitteessa www.arlafoods.com.

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. Yhteensä 550 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa Rinneviestintäjohtaja