Uutiset

Puusta pöytään – Arlan Twitter-chatissa keskusteltiin vilkkaasti vastuullisista ruokapakkauksista

Arla.Web.Core.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Voiko maitotölkeillä muuttaa maailmaa? Arlan järjestämässä Twitter-chatissa keskusteltiin vastuullisemmista ruokapakkauksista, ruokapakkausten innovaatioista ja kuluttajan mahdollisuuksista vaikuttaa ympäristöystävällisempien pakkausten kehittämiseen.

Haastoimme kaikki mukaan osallistumaan keskusteluun. Keskustelu käytiin Twitterissä tiistaina 5.2. tunnisteella #puustapöytään. Twiittaajia oli yhteensä 42 ja keskustelu tavoitti 146 300 henkilöä Twitterissä nousten päivän kolmanneksi puhutuimmaksi aihetunnisteeksi - kiitos mukana olleille!

Chatissa keskusteluun osallistuivat muun muassa Helsingin yliopiston työelämäprofessori Pekka Sauri, MTV Uutisten ympäristötoimittaja Päivi Mäki-Petäjä, Ringin viestintäpäällikkö Jaana Lindman, Elintarviketeollisuusliiton toimialapäällikkö Anna Vainikainen, Uusi Puu -hankkeen puheenjohtaja Hanna Kalliomäki, S-ryhmän vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksen vastuullisuuspäällikkö Sonja Forsman, UPM:n Biopolttoaineet liiketoiminnan johtaja Sari Mannonen, Arlan toimitusjohtaja Kai Gyllström sekä yrityksistä Valio ja Vaasan.

Tunnin mittaiseen chattiin mahtui monia hyviä kommentteja ja näkökulmia. Teemasta keskusteltiin kuuden kysymyksen kautta.

Ensimmäinen kysymys herätti kommentteja paljon mediassa esillä olleesta keskustelusta muovijätteestä ja mikromuoveista, joka on saanut kuluttajat miettimään ekologisuutta entistä enemmän. Kuluttajat toivovat ekologisia pakkauksia. Tärkeää on pakkausten helppokäyttöisyys ja se, että pakkauksissa neuvotaan, miten tyhjä pakkaus kierrätetään. Hyvä esimerkki toimivasta lajittelumerkinnästä on Arlan uusissa Luonto+ jogurttipurkeissa. Niissä ilmaistaan selkeästi punaisessa puhekuplassa: ”Kippo ja kansi kartonkikierrätykseen”. Myös pakkauksen rooli hävikin vähentämisessä nostettiin esiin.

Seuraavaksi siirryttiin keskustelemaan muovista ja sen tarpeellisuudesta ruokapakkauksissa. Muovilla on elintarviketurvallisuuden näkökulmasta hyviä ominaisuuksia. Esiin nousi muun muassa tuoretuotteiden tuoreuden varmistaminen, hävikin estäminen sekä laadun ja turvallisuuden takaaminen. Koska muovia tarvitaan edelleen, muovipakkausten kierrätys on tärkeää. Vaihtoehtoja muoville on olemassa. Esimerkiksi Arla siirtyi käyttämään kaikissa harjakattoisissa maito-, jogurtti- ja kermatölkeissään mäntyöljystä tehtyä muovipinnoitetta, joten jatkossa koko tölkki on 100-prosenttisesti puupohjainen.

Pakkaus-ala on kehittynyt paljon viime vuosina. Uusiin innovaatioihin liittyy muun muassa pakkausmateriaalin vähentäminen tai uusien materiaalien käyttö, kierrätettävyyden parantaminen, kokovariaatiot, avattavuus, käytettävyys ja kestävyys. Arlan juuri käyttöön ottaman 100-prosenttisesti puupohjaisen kartonkipakkauksen muovipinnoite on sellutuotannon sivuvirrasta valmistettu biomuovi. Innovaatiot eivät aina näy ulospäin, ja esimerkiksi kierrätettävyyden suhteen yritykset tekevät paljon kehitysyhteistyötä. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat pakkausten keventyminen ja ominaisuuksien kehittyminen. Uusia pakkausmateriaalien innovaatioita ovat tehneet muun muassa Atria, Sulapac, Kotkamills ja Jospak.

Kierrätettävyys on kuluttajille tärkeää, ja he odottavat sitä myös pakkauksilta yhä enemmän. Kestävät valinnat auttavat kuluttajaa pienentämään oman kulutuksensa ympäristövaikutusta, joten kestävän pakkauksen suosiminen on oikea ympäristöteko. Ensikuidun vahvuuksia ovat puhtaus, lujuus ja vastuullisuus. Se täyttää esimerkiksi ruokapakkaamisen korkeat kriteerit. Arlan uusissa pakkauksissa käytettävän puupohjaisen muovipinnoitteen saattaminen markkinoille on esimerkki eri toimialojen yhteistyöstä, jossa on maitoa pakkaavan yrityksen lisäksi mukana yrityksiä metsäteollisuudesta, kemianteollisuudesta ja pakkauksia valmistavasta teollisuudesta.

Kuluttajien valinnat helpottuvat, kun tuotteiden valmistajat kertovat pakkauksissa materiaalien ekologisuudesta ja kierrätysmahdollisuuksista. Kuluttajat arvostavat selkokielisyyttä symbolien lisäksi. Pakkauksessa tulisi lukea riittävän isolla, mistä se on tehty ja miten se kierrätetään. Pakkaus toimii hyvänä viestintäkanavana, mutta ekologisesta pakkauksesta tulisi viestiä myös muualla kuin pakkauksessa, esimerkiksi mobiilisovelluksen avulla, tuotteen läheisyydessä kaupassa tai nettisivuilla. Aralla toiveet selkeistä ja yksinkertaisista pakkauksista, jotka kertovat materiaaleista, alkuperästä ja ominaisuuksista on pantu merkille. Haasteita yritysten pakkausten designiin aiheuttaa se, että pakkauksen pinta-ala voi olla pieni.

Viimeinen kysymys viritteli keskustelua siitä, miten kuluttaja voi vaikuttaa omailla valinnoillaan. Keskustelussa nostettiin esiin kuluttajan mahdollisuus valita aina kierrätetty ja kierrätettävä pakkaus. Kun enemmistö toimii näin, kierrättämättömien pakkausten valmistaminen vähenee. Myös asiakaspalaute on yksi väylä vaikuttaa ja lähikauppaan voi ehdottaa ympäristöystävällisempää pakkausta. Uusien materiaalien kehittäminen on vuoropuhelua, jossa ovat mukana niin kuluttajat, kaupat, brändin omistajat, tuotekehittäjät kuin lainsäätäjätkin. Pienistä päivittäisistä päätöksistä tulee iso ääni, kun niitä on miljoonia.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa Rinneviestintäjohtaja