Uutiset

Suomalaisen Arla Oy:n emoyhtiön Arla Foodsin puolivuotiskatsaus: Merkittävää kasvua ja haasteita

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla Oy:n emohtiön Arla Foodsin ensimmäinen puolisko vuodesta 2014 sujui erinomaisesti: tuottajaomistajien liikevoitto ylsi ennätyslukemiin.  Maailmanlaajuisten markkinahintojen merkittävät pudotukset kuitenkin laskevat tuottajaomistajille loppuvuonna 2014 maksettavia hintoja.

Arla Foodsin liikevaihto kasvoi 11 prosenttia vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon aikana – vuoden 2013 ensimmäisen puoliskon liikevaihto oli 35,7 miljardia Tanskan kruunua, kun tänä vuonna se oli 39,8 miljardia Tanskan kruunua.

Tämän ansiosta tuottajien omistama meijeriyritys ylsi uuteen ennätystulokseen. Tuottajat ansaitsivat kilolla maitoa 3,30 Tanskan kruunua, kun vuoden 2013 ensimmäisen puoliskon aikana vastaava lukema oli 2,87 Tanskan kruunua per kilo.

Raakamaidon maailmanlaajuinen markkinahinta on kuitenkin laskemassa kovaa vauhtia, joten Arla Foods on pienentänyt koko vuotta koskevaa hintaennustettaan, joka oli 3,25-3,35 Tanskan kruunua. Tästä huolimatta Arla Foods uskoo silti vuoden 2014 olevan parempi kuin vuosi 2013, joka sekin oli ennätyksellinen.

"Olemme tyytyväisiä siihen, että Euroopan ulkopuolista kasvua korostava strategiamme toimii ja että kasvu on nopeutunut Euroopan ydinmarkkina-alueidemme ulkopuolella.  Orgaaninen kasvumme on tyydyttävällä tasolla. Edessämme on kuitenkin vaikeampia aikoja sekä uudenlaisia ja vaativampia markkinaolosuhteita", toteaa Arla Foodsin talousjohtaja Frederik Lotz.

Kasvua ydinmarkkina-alueilla ja niiden ulkopuolella

Arla Foodsin myynti kasvoi painopistemarkkina-alueilla merkittävästi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Lähi-idän ja Afrikan myynti kasvoi 17 prosenttia. Kiinassa liikevaihto kaksinkertaistui ja Venäjän markkinassa nähtiin merkittävää edistystä. Venäjän asettamat elintarvikkeiden tuontikiellot maille, jotka ovat asettaneet sille pakotteita, aiheuttavat kuitenkin vaikeuksia. Venäjän myynti vastaa noin yhtä prosenttia Arla Foodsin kokonaistuloista.

Arlan tuotemerkit pärjäävät hyvin

Arlan omistamat tuotemerkit – kuten Arla®, Lurpak® ja Castello® – ovat kasvaneet hienosti. Vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon aikana niiden kokonaisliikevaihto kasvoi 7 prosenttia verrattuna samaan aikajaksoon viime vuonna.

Arla Foodsin tärkeä strateginen pyrkimys on nousta maitoproteiinituotteiden maailmanlaajuisten markkinajohtajien joukkoon. Vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon aikana lisäraaka-aineiden, kuten funktionaalisten maitoproteiinien, myynti kasvoi 8 prosenttia 1,3 miljardiin Tanskan kruunuun verrattuna viime vuoden samaan ajanjaksoon. Arla Foodsin raaka-ainemyynnin ennustetaan kasvavan nopeasti tulevan vuoden aikana.

Kasvava maitotarjonta ja koko vuoden odotukset

Arla ennustaa koko vuoden liikevaihdokseen 79 miljardia Tanskan kruunua ja nettotuloksekseen noin 2,3 miljardia Tanskan kruunua. Lisäksi tuottajahintojen ennustetaan pysyvän vuoden 2013 tason yläpuolella. Tämä on edellisen vuoden lopussa asetettuja odotuksia alempi taso.

Maidon korkea hinta on lisännyt maidontuotantoa, minkä seurauksena maailmanlaajuinen maidontuotanto on ollut ennätyslukemissa.

Arla Foodsin konsernijohtaja Peder Tuborgh uskoo kuitenkin Arlan pitkän aikavälin strategian olevan oikeanlainen tapa suhtautua sekä raakamaidon tuotannon kasvuun että meijerituotteiden maailmanlaajuisen kysynnän kasvuun. Tuborgh uskoo, että markkinoilla esiintyy epävarmuutta seuraavien 18–24 kuukauden aikana, minkä seurauksena myös hintapaineet kasvavat merkittävästi.

"Maidontuotannon kasvu, jota odotimme maitokiintiöiden poistamisen jälkeen vuoden 2015 alussa, on jo näkyvissä. Tämä ei koske ainoastaan Arlan tuottajia, vaan koko EU-alueen tuottajia, jotka pyrkivät hyödyntämään uusia kasvumahdollisuuksia. Entistä suuremmat maitomäärät vyöryvät tuotantolaitoksiimme ja aiheuttavat meille positiivisia paineita taata entistä suuremmalle maitomäärälle pitkällä aikavälillä kilpailukykyinen hinta. Tämänhetkiset haasteet on nähtävä meijeriyritysten pidemmän aikavälin lupaaviin tulevaisuudennäkymiin suhteutettuna. Maailman keskiluokka jatkaa kasvamistaan, minkä ansiosta aiempaa useammilla on varaa meijerituotteisiin. Tämä takaa sen, että terveellisillä, turvallisilla ja ravintopitoisilla meijerituotteilla on entistä suurempi kysyntä", sanoo Peder Tuborgh.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja