Vatsarauhaa

Vatsavaivat ovat Suomessa sangen yleisiä. Vatsan kipuun, turvotukseen, ilmavaivoihin, ripuliin ja ummetukseen on myös monia syitä. Jo yksin kiireinen ja vaativa elämä sekä liika istuminen altistavat vatsavaivoille. Vatsan oireilu voi liittyä myös sairauteen tai ruokiin ja juomiin sekä niiden nauttimistapoihin.

Kirjoittaja: maitoasiantuntijana tunnettu ravitsemusterapeutti THM Taina Luova

Säännöllinen, tasapainoinen elämä on vatsallekin hyvästä, koska ruoansulatuskanavaa ei voi eristää muusta kehosta. Muun muassa liikunta ja stressi vaikuttavat ruuansulatukseen. Suoli pitää säännöllisista ateria-ajoista, ruokailun ajaksi rauhoittumisesta ja tarpeen tullen tyhjentämisestä.

Lääkäri voi todeta vatsavaivan liittyvän vatsatautiin, ärtyneeseen paksusuoleen, ummetukseen, laktoosin imeytymishäiriöön, keliakiaan, ruoka-aineallergiaan tai krooniseen suolistotulehdukseen. Naisilla kuukautiskierto ja raskaus voivat vaikuttaa vatsan toimintaan.

Vatsan tasapaino

Huonosti sulava ruoka aiheuttaa ilmavaivoja, kun sulamaton ruokamassa kulkeutuu paksusuoleen bakteerien ravinnoksi. Hernekeitto on tästä tyypillinen esimerkki. Kahvi voi korventaa mahalaukussa, rasvaiset ruuat aiheuttaa sappivaivoja ja mausteet, kuten chili, voivat poltella koko suoliston alueella.

Vatsavaivojen taustalla voi olla myös pyrkimys syödä terveellisesti. Kasvisruokavalio, kuidun määrän äkillinen lisäys tai tehokkaita maitohappobakteereita sisältävien tuotteiden käytön aloitus voivat saada vatsan vihoittelemaan. Ruisleipä, ksylitolituotteet ja runsas maitovalmisteiden käyttö voivat liittyä siihen, miksi nimenomaan Suomessa vatsavaivat puhuttavat. Vai johtuuko se siitä, miten suhtaudumme esimerkiksi ilmavaivoihin?

Näin rauhoitat vatsaa:

  • Rauhoitu.
  • Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein.
  • Syö monipuolisesti, mutta vältä sinulle oireita aiheuttavia ruoka-aineita.
  • Syö kohtuullisen kokoisia annoksia.
  • Liiku pitkin päivää, vähennä istumista.
  • Vältä vatsan seutua kiristäviä vaatteita.
  • Vähennä kahvin juomista tai purukumin syömistä, jos saat niistä vaivoja.
  • Kerro vaivoistasi lääkärille, jos et saa oireita kuriin omin konstein

MAITOVALMISTEET
Laktoosi löysentää ulostetta ja luo hyville suolistobakteereille otolliset olosuhteet. Vähälaktoosiset INTO-tuotteet ja laktoosittomat maitovalmisteet ovat paikallaan, kun suolistossa on tulehdus tai kun laktoosia pilkkovaa entsyymiä muodostuu liian vähän.

Herkästi oireilevalle vatsalle hapatetut maitovalmisteet sopivat paremmin kuin maito. Hapatettuja maitovalmisteita ovat jogurtti, piimä ja viili. Niiden proteiinit sulavat paremmin kuin maidosta. Herkälle vatsalle sopivuus voi johtua myös siitä, että niissä on luonnostaan vähemmän laktoosia kuin maidossa. Tuotteita voidaan hapattaa tavallisten maitohappobakteerien lisäksi asidofilus-, bifido- ja probiootibakteereilla, jotka voivat edistää suoliston hyvinvointia. Juusto ei lisää ummetusta, jos ruokavaliossa on riittävästi kuitua. Sitä saa kasviksista ja viljatuotteista.

MUUT JUOMAT
Juo 1—1,5 litraa nestettä päivässä. Tämä on hyvä muistaa etenkin, jos on taipumusta ummetukseen ja jos syöt paljon kuitupitoisia viljatuotteita. Vatsavaivoja voivat lisätä: 

  • kahvi 
  • alkoholi 
  • hiilihapotetut juomat 

KASVIKSET JA VILJA
Tietty määrä kuituja tarvitaan suolen tasaiseen toimintaan. Kasviksissa ja täysjyväviljatuotteissa oleva kuitu tuo suolelle työtä ja paksusuolen bakteereille ravintoa. Vatsavaivoja voivat lisätä:

  • sipulit ja sienet, kaalit, paprikat, pavut ja herneet sekä omenat voivat aiheuttaa ilmavaivoja
  • luumut löysentävät ulostetta —mustikat ja banaani kiinteyttävät löysää vatsaa 
  • happamat ruuat, kuten puolukat tai sitrushedelmät, voivat lisätä närästystä 
  • vehnä, ohra ja ruis 
  • tuore ruisleipä ja pulla sulavat huonosti 

SOKERIT

  • Sokerittomissa makeisissa ja purukumeissa käytettävät makeutusaineet, kuten ksylitoli, mannitoli ja sorbitoli, sulavat huonosti ja voivat aiheuttaa ripulia. 
  • Purukumin jauhaminen voi lisätä ilmavaivoja.