Terveellinen välipala - helposti saatavilla

HELPOT VINKIT TERVEELLISIIN VÄLIPALOIHIN

Älä anna nälän yllättää töissä, kotona tai missään muuallakaan. Terveellinen välipala antaa lisää energiaa aterioiden välillä ja auttaa jaksamaan ja keskittymään.

Miksi välipalaa kannattaa syödä?

Milloin välipalaa kannattaa syödä?

Millaista välipalaa kannattaa syödä?

KUNNON VÄLIPALA

Välipalojen syömisellä on usein huono maine, mutta turhaan: välipala auttaa pitämään nälän poissa aterioiden välillä. Kannattaa syödä välipala vain silloin, kun on oikeasti nälkäinen, ja valita terveellinen, maistuva ja luonnollinen vaihtoehto.

MIKSI VÄLIPALAA KANNATTAA SYÖDÄ?

Me kaikki syömme välipaloja aina silloin tällöin. Mutta oletko koskaan miettinyt, miksi syöt välipalaa? Onko sinulla nälkä tai kenties tylsää vai tekeekö mielesi vain herkkuja?

Selvitetään ensin perusasiat. Terveellinen välipala on pieni ateria, jonka voi syödä suurempien aterioiden, kuten aamupalan, lounaan ja päivällisen, välissä. Välipalan tarkoitus on antaa keholle ravitsevaa ruokaa, jotta pysyt hyvässä vireessä koko päivän – syö siis välipalaa vain silloin, kun todella tarvitset sitä.

Kiireisenä päivänä välipala auttaa keskittymään ja antaa energiaa kesken päivän tai vaikkapa liikunnan jälkeen, jolloin jaksat paremmin ja nälkä pysyy poissa.

Lue lisää

SUUNNITTELE VÄLIPALASI

Jos tiedät tarvitsevasi välipalaa päivän aikana, kannattaa välipalaan valmistautua. Varmista, että välipala on valmiina, ja ota se mukaan. Näin on helpompi vastustaa sokerinhimoa myös kaikkein kiireisimpinä päivinä.

MILLOIN KANNATTAA SYÖDÄ VÄLIPALA?

Kuinka kauan voi olla syömättä, ennen kuin nälkä iskee? Kolme, neljä vai viisi tuntia? Jos aterioiden väli on yli viisi tuntia, kannattaa syödä terveellinen välipala, niin energiataso pysyy tasaisena pitkin päivää. Etenkin silloin, kun tarvitset lisää keskittymiskykyä ja voimaa, kuten kuntosalilla, hakiessasi lapsia koulusta tai päivähoidosta tai viikonlopun ruokaostoksilla.

Välipala on kuitenkin samalla pieni ateria, joten varmista, että se sisältää riittävästi ravinteita, proteiinia, kuituja, kasviksia tai hedelmiä, niin pysyt hyvässä vireessä aamusta iltaan.

Lue lisää

PROTEIININ LÄHDE

Tiesitkö, että proteiini ylläpitää lihasmassaa ja luuston kuntoa? Maitotuotteissa on luontaisesti paljon proteiinia, joten maidon tai jogurtin lisääminen smoothieen tai puuroon tekee välipalasta maukkaan ja täyttävän pienen aterian.

VAIN PARHAITA AINEKSIA

Välipala on usein melko pieni ateria, mutta ateria kuitenkin. Varmista siis, että välipalasi sisältää kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

MILLAINEN VÄLIPALA KANNATTAA SYÖDÄ?

Suosi luonnollista ja valitse fiksu välipala! Pysyt hyvässä vireessä koko päivän valitsemalla välipalan, jossa täysjyvätuotteita, hedelmiä tai vihanneksia on yhdistetty proteiinipitoisiin aineksiin, kuten maitotuotteisiin.

Mutta mistä tietää, onko välipala terveellinen? Terveellinen välipala sisältää kuitua ja proteiinia, mahdollisimman paljon vitamiineja ja kivennäisaineita kaloria kohti ja vain vähän suolaa ja lisättyä sokeria.

Lue lisää

PALJON KUITUA

Täysjyvä on luonnollinen kuidun lähde. Kun aamiainen tai terveellinen välipala sisältää kauraa tai tattaria, se muuttuu herkulliseksi ja täyttäväksi pieneksi ateriaksi.

VÄLIPALAT TÖIHIN, KOTIIN JA MUKAAN MINNE VAIN

Arla&More -tuotesarjan ravitsemuksellisesti täyttävät ja herkulliset puurot, smoothiet ja jogurtit auttavat jaksamaan – koko päivän.

Lue lisää