Lehdistötiedote

Arlalla takana haasteellinen mutta onnistunut vuosi – liikevaihdon laskusta huolimatta tulos parani hyvillä tuoteuutuuksilla

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Vuonna 2014 Arlan liikevaihto oli 373 milj. euroa, mikä on 1,6 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna (379 milj. euroa). Liikevaihdon supistumisesta huolimatta yhtiön kannattavuus parani edellisestä vuodesta.

Arlan viime vuoden liikevoitto oli 13,9 milj. euroa eli 3,7 prosenttia liikevaihdosta. Vastaava liikevoitto vuonna 2013 oli 4,7 milj. euroa. Tuloksen parantumiseen vaikuttivat onnistuneiden lisäarvotuotteiden, kuten proteiinirahkojen lanseeraukset sekä kokonaan suomalaiseen tuoremaitoon siirtyminen vähittäiskaupassa.Liikevaihdon lasku johtui tiukasta markkinatilanteesta ja siitä seuranneesta hintojen laskusta. Kilpailu tuoremaitomarkkinassa jatkui tiukkana ja Arla menetti osuuttaan markkinassa.

Suomalaisuus Arlan tuoremaitojen ytimeen

Vuoden 2014 onnistumisiin kuuluu Maitoa Suomesta -lanseeraus, jossa Arla siirtyi vähittäiskaupassa kokonaan suomalaiseen maitoon. Suomessa tuotettua maitoa alettiin toukokuusta lähtien markkinoida kotimaisesta alkuperästä viestivän Maitoa Suomesta -tuoteperheen alla. Samaan aikaan kauppoihin tulivat myös paikallismaidot Uudeltamaalta ja Hämeestä. Maidon suomalaisen alkuperän viestiä tuki uusi, raikas pakkausdesign, joka luotiin yhteistyössä suomalaisten kuluttajien kanssa.

Arla ja sen yhteistyömeijerit kasvattivat vastaanotettavan raakamaidon määrää yli 10 prosenttia. Maitomäärän kasvuun vaikuttivat muun muassa Arlan tarjoamat tuottajapalvelut sekä tuottajille maksettavan maidon kilpailukykyinen hinta, joka ylitti koko maan keskiarvon.

Kotimaisen konseptikehityksen ylpeys Arla Proteinkansainvälisille markkinoille

Toinen viime vuoden menestystarina oli keväällä 2014 Suomen markkinoilla lanseeratut Arla Protein -rahkatuotteet. Tuotteet ovat kotimaisen konseptisuunnittelun tulosta. Arla Protein sai alkunsa, aina sisällöstä sen pakkaustyyppiin ja -merkintöihin asti suomalaisten kuluttajien näkemyksistä ja tarpeista.Arla Protein valittiin myös Arla-konsernin globaaliksi konseptiksi, joka avasi mahdollisuudet kansainvälisille myyntikanaville. Sipoossa valmistetut Arla Protein -tuotteet lähtivät valloittamaan ulkomailta ensimmäisenä Ison-Britannian markkinoita joulukuussa 2014.

Vuoden 2015 odotukset

Yleinen taloudellinen tilanne pysyy edelleen haastavana tulevana vuonna. Maitomarkkinassa kilpailu jatkuu kireänä, johtuen erityisesti kuluttajien heikentyneestä ostovoimasta ja Venäjän maitotuotteiden tuontikiellosta. Arla vastaa haastavaan markkinatilanteeseen kilpailukykyisellä tuotevalikoimalla ja tuomalla uusia tuotteita vastaamaan kuluttajien muuttuneita tarpeita.

Lisätietoja:
Arla Oy

Reijo Kiskola, toimitusjohtaja, puh. 040 559 7310

reijo.kiskola@arlafoods.com

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. 630 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Muoniosta Ylivieskaan ja Skåldön saarelle Tammisaaressa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja

Liittyvä Dokumentit