Lehdistötiedote

Arla Foodsin tulos 2017: investoinneilla, laajentumisella ja innovaatioilla laatua liiketoimintaan

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla Foodsin voimakas kasvu vuonna 2017 perustui meijeriosuuskunnan globaalien brändien, kansainvälisten markkinoiden ja Ingredients-liiketoiminnan vahvaan tulokseen. Liikevaihto kasvoi 8,1 prosenttia 10,3 miljardiin euroon johtuen kohonneista myyntihinnoista, brändituotteiden suuremmasta osuudesta, suotuisammasta maantieteellisestä jakaumasta ja tuotevalikoiman paranemisesta.

  • Nettovoitto oli tavoitteen mukaisesti 2,8 prosenttia liikevaihdosta
  • Tuottajaomistajille maksettava maidonhinta nousi 27,4 prosenttia, keskimääräinen tuottajamaidonhinta oli 38,1 senttiä kilolta
  • Arla®-brändiin perustuva liikevaihto kasvoi 10,1 prosenttia
  • Kansainvälisiltä markkinoilta saatava liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia
  • Arla Foods Ingredientsin liikevaihto kasvoi 19,6 prosenttia

Konsernin Good Growth 2020 ‑strategiassa keskeistä on vastata terveellisempiä ja luonnollisempia elintapoja suosivan trendin seurauksena kasvavaan maitotuotteiden globaaliin kuluttajakysyntään. Tämän kehityksen etulinjassa Arla®-brändi kasvatti markkinaosuuksiaan merkittävästi useilla markkinoilla. Kasvu perustui luomutuotteiden tuontiin Lähi-idän markkinoille, tuorejuustolanseerauksiin Yhdysvalloissa ja Arlan innovatiivisten skyr- ja proteiinituotteiden suureen kysyntään Euroopassa.

”Teimme vuonna 2017 vahvan tuloksen, joka perustuu liiketoimintamme kasvua tukevaan brändien, tuotekategorioiden ja maantieteellisten alueiden hyvään tasapainoon. Mikä tärkeintä, pystyimme maksamaan tuottajaomistajillemme merkittävästi korkeamman hinnan maidosta, ja vahva tase antaa edellytykset vuonna 2018 toteutettaviin merkittäviin pääomainvestointeihin”, totesi Arla Foodsin toimitusjohtaja Peder Tuborgh.

Brändikasvulla markkinaheiluntaa vastaan

Brändien kasvu on edelleen Arla Foodsille ratkaisevan tärkeää, sillä se auttaa kompensoimaan muihin kuin brändituotteisiin voimakkaammin vaikuttavaa markkinoiden ja raaka-ainehintojen heiluntaa. Vuonna 2017 Arla Foods nosti brändiliiketoimintansa osuuden 44,6 prosenttiin – Good Growth 2020 ‑strategian 45 prosentin tavoitteen tuntumaan.

Näin Arla®-brändi on pystynyt hyödyntämään maitotuotteiden kasvavaa kysyntää kuluttajien suosiessa terveellisempää elämäntapaa kaikkialla maailmassa. Markkinaosuuksia on saatu merkittävästi lisää monilla alueilla. Esimerkkejä ovat Arla® skyrin erityisen hyvä menestys Saksan markkinoilla ja Arla®-proteiinijuomat, joita on nyt saatavilla 14 markkina-alueella eri puolilla maailmaa.

  • Arla®-brändin myynti kasvoi 10,1 prosenttia, josta 3,4 prosenttia perustui volyymien kasvuun
  • Lurpak®-brändin myynti kasvoi 8,3 prosenttia huolimatta volyymien 2,7 prosentin laskusta
  • Castello®-brändin myynti kasvoi 3,1 prosenttia, josta 2,7 prosenttia perustui volyymien kasvuun
  • Puck®-brändin myynti kasvoi 6,8 prosenttia, josta 4,4 prosenttia perustui volyymien kasvuun

Yrityksen suurin liikevaihdon kasvu

”Tämä oli yrityksen historian suurin liikevaihdon kasvu vuoden sisällä, jos fuusioita ei oteta huomioon. Syynä ovat jatkuvat panostuksemme kansainvälisiin markkinoihin sekä pyrkimyksemme kasvattaa ja kehittää strategisia brändejämme kaikilla markkinoilla”, totesi Arla Foodsin talousjohtaja Natalie Knight liikevaihtoluvuista.

International Commercial ‑segmentti, jonka osuus Arla Foodsin kokonaisliikevaihdosta on 16 prosenttia, teki koko vuoden vahvaa tulosta. Kansainvälisen vähittäis- ja ruokapalvelumyynnin liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia ennätyskorkealle tasolle, 1 616 miljoonaan euroon.

Euroopassa, Arla Foodsin suurimmalla markkina-alueella, onnistuttiin hyvin vuonna 2017: liikevaihto kasvoi 3,9 prosenttia 6 568 miljoonaan euroon. Tämä heijastaa luonnollisten, täysrasvaisten maitotuotteiden, kuten voin ja juustojen, kysynnän jo pitempään jatkunutta kasvua sekä käteviä, runsaasti proteiinia sisältäviä tuotteita suosivaa trendiä.

Myös Arla Groupin kokonaan omistama tytäryhtiö Arla Foods Ingredients teki vuonna 2017 jälleen vahvan suorituksen. Se kasvatti tuntuvasti sekä liikevaihtoaan että tulostaan ennen muuta uusilla runsasproteiinisten erikoistuotteiden innovaatioilla. Arla Foods Ingredientsin myydään yli 90 maassa, ja liikevaihto kasvoi 19,6 prosenttia 651 miljoonaan euroon.

Odotukset vuodelle 2018

Arla Foodsin Good Growth 2020 ‑strategia on edelleen avainasemassa brändien ja liiketoiminnan vahvistamisessa vuonna 2018. Hiljattain julkistettu 527 miljoonan euron investointisuunnitelma tukee kasvua. Suunnitelmaan sisältyy investointeja innovatiiviseen teknologiaan ja tuotantokapasiteetin laajennuksiin ja parannuksiin.

Liikevaihdon odotetaan säilyvän vuonna 2018 samalla tasolla eli 10–10,5 miljardissa eurossa johtuen maitovolyymien kasvusta ja tuotevalikoiman paranemisesta, joiden vaikutusta todennäköisesti pitkälti kompensoi odotettu epäedullinen valuuttakurssikehitys. Arla Foodsin nettotulostavoite vuonna 2018 on edelleen 2,8–3,2 prosenttia liikevaihdosta.

”Odotamme, että maitotuotteiden markkinat muuttuvat entistäkin kuluttajalähtöisemmiksi ja koko toimitusketjun osallistuminen ja kokonaisvastuullisuus nousevat tärkeämmiksi kuin koskaan aikaisemmin. Tuottajien omistamana meijeriyhtiönä meidän on vastattava näihin vaatimuksiin ja tuotava kuluttajat ja asiakkaat lähemmäksi Arlaa toimimalla läpinäkyvästi ja hyödyntämällä Arlagården®-laadunvarmistusohjelman tarjoamia työkaluja”, Peder Tuborgh sanoo.

Lisätietoa toiminnasta vuonna 2017 löydät Arla Foodsin vuosikertomuksesta ja vastuullisuusraportista.

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. 600 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa aina Muoniosta Ylivieskaan ja Skåldön saarelle Tammisaaressa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.

Written By

Sirpa Rinne
Ensisijainen

Sirpa RinneViestintäjohtaja